Cinc anys de tramvia

Mitja dècada ha estat suficient perquè aquest mitjà de transport es consolidi amb més de 87 milions de viatges. Ara, el repte és enllaçar el Trambaix i el Trambesòs per la Diagonal

Avui fa cinc anys que Barcelona va recuperar el tramvia. El bon funcionament d'aquest transport públic durant aquesta mitja dècada ha fet que quedin relegades a l'oblit les manifestacions ciutadanes que van acompanyar la inauguració del Trambaix l'abril del 2004 i les polèmiques que també va despertar la posada en marxa del Trambesòs, un mes després. «Aquest mitjà de transport va néixer orfe, però ara ningú nega el seu èxit», va reconèixer el secretari de Mobilitat, Manel Nadal.

Les obres previstes per prolongar la xarxa del tramvia van acabar el juny de l'any passat amb l'entrada en funcionament de la T6 del Trambesòs, el ramal que arriba fins al barri de la Mina. Ara, l'única millora pendent és la nova estació de Sant Feliu de Llobregat, que es farà en paral·lel al cobriment de les vies de tren. Un cop acabada aquesta obra, «el gran repte serà resoldre com es farà la connexió del Trambaix i el Trambesòs per la Diagonal», va dir Nadal. L'Ajuntament i la Generalitat estan posant fil a l'agulla per decidir com s'uniran les dues línies. Hi ha diverses opcions, que condicionaran la mobilitat d'aquesta important via de la ciutat. Els dos tramvies poden anar pel mig de la Diagonal o continuar pels costats, com ho fan actualment. També caldrà determinar, per exemple, si la unió des de la plaça de les Glòries fins a la de Francesc Macià es farà amb catenària o altres solucions elèctriques amb menys impacte visual.

Un cop la connexió per la Diagonal sigui una realitat, es podran abordar futures ampliacions al Baix Llobregat i al Besòs, segons el secretari de Mobilitat, que també va admetre la possibilitat de fer un tramvia fora de Barcelona, per unir la Universitat Autònoma amb Ripollet, passant per Cerdanyola.

Durant aquests anys, el Trambaix i el Trambesòs –amb 29,2 km de xarxa, 6 ramals i 55 estacions– han fet més de 87 milions de viatges. Els seus usuaris, que sobretot són dones d'entre 26 i 40 anys que es desplacen per motius de feina, li posen més d'un set, i el situen com el mitjà de transport més ben valorat en l'enquesta de mobilitat en dia feiner. A conseqüència d'aquest bon funcionament, molts viatgers demanen que incrementi la freqüència de pas. Aquesta millora, menys costosa que fer la connexió per la Diagonal, també s'haurà de tractar en un futur.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.