Comencen els treballs previs del peatge de l'AP-7 a Vilafranca
Els treballs arqueològics s'inicien, tot i que Foment no ha donat llum verd encara a les obres
L'empresa Tríade, especialitzada en treballs arqueològics, i una empresa de construcció de Vilobí treballen des de principis de mes per rebaixar la cota de l'espai en què en el curs dels propers mesos començaran les obres de construcció dels accessos del peatge de Vilafranca Centre de l'AP-7 i diverses prospeccions arqueològiques. Els treballs, que ara estan a punt d'acabar –«falta una setmana com a molt», assegurava ahir un treballador de l'empresa–, ja s'han iniciat, tot i que el Ministeri de Foment no ha aprovat encara el projecte definitiu de l'obra. Potser per això fonts d'Acesa eren reticents a admetre, aquest dimarts, que les obres que s'estaven fent a la zona, just a tocar de l'actual accés a l'autopista des de la C-15, eren seves, i va caldre que aquest diari es desplacés al lloc on estan treballant les màquines i aconseguís confirmar-ho a través del responsable de l'empresa de construcció. Ahir, la concessionària va acabar reconeixent que els treballs eren seus, però va intentar treure ferro de la qüestió assegurant que «les obres definitives no es faran fins que Foment no aprovi el projecte definitiu, que s'espera que sigui aviat», deia una portaveu d'Acesa-Avertis. Durant aquest mes, les obres (molt visibles, sobretot en els últims dies) han passat desapercebudes fins i tot per l'Ajuntament de Vilafranca, que no tenia coneixement oficial del moviment de terres fins ahir, que va ser quan el diari va preguntar pel treball de les excavadores. El director general d'Acesa-Avertis, Josep Lluís Giménez, ja va reconèixer el passat 4 de desembre, en una visita a Vilafranca, que Foment estava «excedint els límits de temps aconsellables» per tal d'aprovar els projectes de creació dels peatges tancats i va apuntar que Acesa-Avertis confiava que l'aprovació del projecte no s'allargués fins més enllà del primer trimestre d'aquest any. Es calcula que, un cop aprovat el projecte, les obres dels peatges es facin en 6 o 9 mesos, segons va apuntar Giménez. En aquella visita, el director d'explotació de la concessionària, Antoni Español, va apuntar que el projecte ja tenia inclosos els treballs arqueològics. Els projectes dels peatges tancats de l'AP-7: Martorell, Gelida, Sant Sadurní d'Anoia, Vilafranca Nord, Vilafranca Centre, Vilafranca Sud, Altafulla, Tarragona-Reus i Vilaseca-Salou permetran l'eliminació dels peatges troncals de Martorell, el Vendrell i Tarragona i obligaran els usuaris a adquirir un tiquet cada vegada que accedeixin a l'autopista. El pagament del tram recorregut es farà una cop el conductor hagi sortit de la via en les àrees de peatge entre Martorell i Vilaseca-Salou.
Manel Nadal, disposat a estudiar descomptes en un o dos anys
El secretari de Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, es va mostrar disposat, en l'última reunió que va mantenir amb el president del Consell Comarcal de l'Alt Penedès, Francesc Olivella (CiU), a estudiar la concessió de descomptes per als usuaris del Penedès de l'autopista AP-7 en els mateixos termes que es van concedir als veïns del Maresme, però va situar aquesta possibilitat «en un o dos anys». Olivella ho va anunciar dijous passat en el decurs del darrer ple i va afirmar que li havia manifestat a Nadal, un altre cop, la necessitat d'aquests descomptes «el més aviat possible» i que també li havia transmès la reclamació de la comarca per aconseguir la gratuïtat de la via per anar a Barcelona fins que hi hagi una alternativa ràpida fins a la capital catalana, que seria el desdoblament de l'N-340. Segons va explicar Olivella, els descomptes que va plantejar Nadal són reduccions de fins a un 20% pels usuaris que hi passen més de 15 cops al mes i pels usuaris que circulin amb 3 o més persones dins del vehicle.