Bescanó, a punt per rebre els 400.000 volts de la MAT
La construcció de la subestació de la MAT a Bescanó ja està en el tram final. Red Eléctrica treballa amb la hipòtesi que les obres s'acabaran al desembre, uns mesos més tard del que era inicialment previst. Un cop hagi entrat en funcionament, es realitzarà la connexió amb la línia de la MAT del tram Sentmenat-Vic-Bescanó. Aquesta línia permetrà el subministrament a Girona de 400.000 volts, i serà la base per desenvolupar altres instal·lacions destinades a l'alimentació del tren d'alta velocitat. Segons fonts de Red Eléctrica, l'arribada a Bescanó millorarà els subministrament de l'àrea de Girona i la Costa Brava sud i centre. La companyia considera que sense la línia de 400 kV la demarcació “no disposa dels mateixos estàndards de qualitat que la resta” de l'Estat. La subestació que s'enllesteix a Bescanó ocupa uns 34.000 metres quadrats en un terreny d'unes 5 hectàrees. Està situada a 500 metres del nucli de Vilanna, i a uns 200 metres de la carretera N-141, entre Bescanó i Anglès. El projecte de la línia entre Sentmenat i Bescanó inclou el desmantellament de la línia de 400 kV de Pierola a Vic (37 quilòmetres), la de 220 kV entre Vic i Juià (39,5 quilòmetres) i la de 110 kV que passa per les Guilleries (16,5 quilòmetres). D'aquesta manera, en aquestes zones hi quedarà la línia de 400 kV que“subministrarà l'energia necessària per respondre a una demanda en augment constant”.
El soterrament
Mentrestant, des del territori es continua reclamant el soterrament de la línia en el tram entre Bescanó i Santa Llogaia d'Àlguema. Una delegació de membres de l'AMMAT (Associació de Municipis contra la MAT) va anar fa tres mesos a Madrid, on es va reunir amb representants dels ministeris de Medi Ambient i Indústria. Els representants de l'AMMAT van poder exposar els seus arguments als organismes de l'Estat que han de fer la declaració d'impacte ambiental abans que es puguin iniciar les obres. Tant des de l'AMMAT com des del CILMA es considera que l'opció del soterrament és viable, i desmenteixen que hi hagi raons tècniques que no ho permetin. També contradiuen les raons econòmiques dels promotors (Red Eléctrica, Generalitat i Estat) i l'argument que l'impacte ambiental de la MAT acabaria sent més gran si se soterra que si es fa aèria, tal com està prevista. Pel president de l'AMMAT i alcalde de Crespià, Xavier Quer, “soterrar la línia de corrent altern des de Baixàs fins a Bescanó i el ramal de Riudarenes tindria el mateix cost que el soterrament continu del tram entre Baixàs i Santa Llogaia” que ja es preveu que sigui soterrat.