INFRAESTRUCTURES
Adif vol aïllar la nova estació de ponent de Figueres
Planteja que sigui un recinte tancat i que a la nit no hi puguin accedir cotxes
Per això és reticent a ampliar accessos, i aquesta voluntat topa amb la de l'Ajuntament, que vol que sigui un espai obert
La nova estació de tren, situada a ponent de Figueres, serà un recinte tancat i poc permeable. Aquesta és la voluntat d'Adif, que no acaba de satisfer l'Ajuntament de Figueres. La idea és que hi hagi unes barreres al vial d'accés, que es tanqui en horari nocturn, després de l'arribada o sortida del darrer tren, i no es torni a obrir fins l'endemà. Per això Adif també es mostra reticent a obrir massa vials d'accés per a vehicles, com podria ser a través de la plaça Joan Sibecas, ben a prop de l'estació. En aquest punt només s'ha acceptat que s'hi faci una plataforma per a vianants que travessi la riera Galligans. Aquest serà un dels accessos des de Figueres. El més important, i l'únic per a cotxes, serà a través de l'antic camí d'Avinyonet, que comença on hi ha el giratori entre el carrer Ter i la carretera de Llers. També s'hi accedirà des de l'N-260, a través de la prolongació de l'avinguda Puig Grau al barri de l'Arengada de Vilafant.
Enderroc de tres cases
A mitjà termini, un altre vial des de Figueres serà la nova avinguda que l'Ajuntament planteja fer per accedir a l'estació, que serà paral·lela al carrer Avinyonet i comportarà l'enderroc de tres habitatges com a màxim. “Si podem passar amb menys, es passarà amb menys. Això depèn de les negociacions amb els propietaris”, ha explicat l'alcalde, Santi Vila. L'Ajuntament ja ha adquirit dues finques per disposar de més sòl públic per fer la nova via. I està previst que el mes vinent el ple aprovi la modificació del planejament per possibilitar la tramitació de la reforma urbanística en aquest sector. El nou carrer serà una continuació del Manuel de Falla i la reordenació incorporarà una gran zona verda. La reordenació es farà després d'un procés de consulta en què han participat els veïns. “No hi ha unanimitat, però sí que hi ha un consens força ampli”, ha reconegut Vila. En el mandat passat es volia fer l'avinguda pel carrer Avinyonet i això comportava enderrocar desenes de cases. La forta oposició que va generar va fer que es retirés.
El nom, primer Figueres
D'altra banda, l'alcalde de Figueres va insistir que l'estació ha de portar el nom de Figueres, però accepta que també s'incorpori el de Vilafant, darrere. A Vilafant ho veuen a la inversa. “És un gran error perquè l'eficiència implica que es conegui i s'identifiqui la infraestructura”, ha conclòs.