infraestructures
Nous vials laterals per treure les cabines del Pertús
S'ha fet per evitar que passin els vehicles mentre durin les obres d'enderroc
Fins ara s'han fet feines prèvies
El govern francès ha habilitat dos carrils laterals per banda per poder treure les antigues cabines frontereres del Pertús, a l'autopista. L'objectiu d'aquesta mesura és evitar que els vehicles passin per sota de l'estructura de ferro que cobreix les cabines mentre durin les obres. De fet, ja s'havia anunciat que abans de començar les obres d'enderroc s'havien de preparar aquests vials als dos laterals per deixar lliure la part central de l'antic pas fronterer.
Les feines per retirar les antigues cabines duaneres van començar a mitjan aquest mes d'octubre, amb treballs previs precisament per poder habilitar aquests passos als costats de les cabines.
Incompliment europeu
La decisió de l'Estat francès de tirar a terra aquestes estructures ha arribat després de l'amenaça de la Comissió Europea, que havia advertit al govern francès d'una multa milionària si no retirava les cabines immediatament. El motiu és que aquestes instal·lacions incompleixen la normativa europea. En concret, l'Estat francès fa anys que incompleix el codi de fronteres Schengen, un reglament que desenvolupa el Tractat de Schengen, que estableix un espai europeu sense fronteres interiors. La CE considera que la presència d'aquestes instal·lacions provoca cues de trànsit.
De moment, el govern francès ha fet aquest pas, però no l'espanyol que també manté les antigues cabines duaneres a l'N-II, al Pertús. L'expedient iniciat per la CE, però, només feia referència al cas francès. La policia francesa i l'espanyola es mostren contraris a la mesura de treure les cabines.