L'estació de Tarragona es preveu subterrània a l'avinguda Roma
La ubicació –també s'estudiava fer-la a la Imperial i a l'Horta Gran– seria cèntrica i alhora viable tècnicament
L'última paraula la té Foment, que ja té gairebé llest l'estudi informatiu sobre el desviament de la façana marítima
Ni a l'Horta Gran ni a la plaça Imperial Tàrraco. La futura estació urbana de Tarragona –que ha de substituir l'actual de la Part Baixa i en què hi ha d'haver serveis de regionals, però també de rodalies, llarga distància i alta velocitat– s'acabarà emplaçant, probablement, en un punt intermedi entre les dues possibles ubicacions que s'havien apuntat fins ara: sota l'avinguda Roma. La decisió encara no és definitiva, ja que l'última paraula la dirà el Ministeri de Foment en l'estudi informatiu per al desviament de la línia fèrria de la façana marítima que té gairebé enllestit ara mateix, però aquesta és la hipòtesi que, “a mesura que passa el temps”, agafa més força, segons avança, si més no, el regidor d'Urbanisme, Xavier Tarrés.
Després de les prospeccions sòniques i geològiques que l'empresa madrilenya Equipo de Técnicos en Transporte y Territorio (ETT) Proyectos, per encàrrec de Foment i amb la col·laboració i supervisió municipal, va fer durant dos dies a principi de juliol, els tècnics gairebé han descartat la possibilitat de situar la nova estació just a sota de la Imperial Tàrraco com es volia d'entrada. “Per un tema de corbes de nivell i baixants dels trens seria molt més complicat”, indica Tarrés. En contrapartida, van agradar molt als tècnics les característiques de l'avinguda Roma, ja que està situada sobre un reompliment de terres. “Si veus, en un costat, la Quinta de Sant Rafael i, en l'altre, l'antic Mas del Po (a l'actual carrer Enric d'Ossó) estan en un nivell més baix, i per tant això vol dir que l'avinguda Roma es va aixecar”, fa veure Tarrés, que recorda que són unes condicions “molt idònies” perquè eviten problemes tant geològics com de possibles troballes arqueològiques. L'estació, en aquest cas, “hauria d'anar allargada sota l'avinguda, però això ja és una tendència actual, com a Las Delicias (Saragossa) o a Sants mateix... És la disposició de les andanes i així al final igual també s'aprofitaria perquè alguna part sí que anés sota la Imperial Tàrraco”, detalla el regidor.
L'Horta Gran, en espera
L'altra possibilitat que encara no està del tot descartada –i que l'Ajuntament tampoc veu malament– és que l'estació es faci a l'Horta Gran, en uns terrenys erms que hi ha l'altra banda del riu –entre el Francolí i el barri de Riuclar–, que és la ubicació que també defensa per exemple la Cambra de Comerç de Tarragona i que el mateix alcalde, Josep Fèlix Ballesteros, va admetre fa uns mesos que seria la seva preferida, almenys en l'aspecte personal. “També seria una bona opció, i de fet ja hi tenim una reserva de terrenys, perquè té una bona ubicació, ja que permet una diversitat d'entrades i sortides de vies, i facilita la intermodalitat”, diu Tarrés, que conclou: “No ens hem de tancar a cap possibilitat”.