El TAV relleva el Talgo per anar a París
Avui arriba l'alta velocitat a les comarques gironines
El nou servei ferroviari apropa Catalunya al cor d'Europa
A les 11.06 h d'avui al matí l'alta velocitat ferroviària començarà a operar a les comarques gironines. Serà gairebé dos anys més tard del previst, i només en el tram internacional entre Figueres i Perpinyà. En l'espera de completar les obres entre Girona i Figueres i les del pas per Barcelona, la circulació del TAV arriba coixa, però, al cap i a la fi, arriba. Per a qui prefereixi el tren a l'avió, París, Montpeller, Nimes i Narbona queden ara una mica més a prop.
El servei que avui es posa en marxa té dos grans conseqüències més enllà de la millora de les connexions entre l'Alt Empordà i el Rosselló. Una és sobretot de caràcter simbòlic, perquè posa fi a l'aïllament de l'ample de via del sistema ferroviari ibèric, diferent al dels estàndards europeus, i que ha llastat la connexió internacional de l'Estat espanyol. L'altra és la d'apropar Catalunya al cor d'Europa en tren. La línia que avui comença i que arriba fins a París permet un accés més ràpid i directe a estacions intermèdies del TGV i facilita combinacions cap a Lió, Marsella, Tolosa, Torí, Milà, Zuric i Estrasburg.
Sense continuïtat
El tram del tren d'alta velocitat que avui arrenca connecta l'Alt Empordà i el Rosselló. Però la paradoxa és que no enllaça amb cap via amb les mateixes prestacions, perquè els trams immediatament anterior i posterior encara no tenen les característiques de la via d'alta velocitat. Pel sud, i, fins com a mínim a finals del 2012, no s'haurà enllestit l'obra al centre urbà de Girona i entre la ciutat i Figueres. A més, falta també el pas subterrani de Barcelona, i la sortida fins a Mollet. Entre aquest punt i l'entrada de Girona, l'obra ja està feta i de moment s'utilitzarà per al pas de mercaderies.
Pel què fa al nord, entre Perpinyà i Montpeller l'alta velocitat tot just es troba en fase de projecte, i les últimes previsions són que entri en funcionament el 2020. I entre Montpeller i Nimes, amb les respectives conurbacions ferroviàries i la previsió d'un trànsit mixt de viatgers i mercaderies, el projecte s'ha d'adjudicar l'any que ve i hauria d'estar acabat el 2016. Per sortir del pas, mentre ja funcioni el túnel del Pertús, la línia de tren convencional entre Perpinyà i Nimes s'ha adaptat perquè hi puguin passar els combois del TGV a una velocitat superior a la d'un tren normal, però sensiblement inferior a l'alta velocitat. L'execució del corredor mediterrani a l'Estat francès va, doncs, més endarrerida que a Catalunya, però per fer els trams pendents no s'haurà de canviar de ferrocarril ni s'hauran de fer operacions de canvis d'eix.
Connexió amb Girona
En tot cas, l'estació de Vilafant viurà avui un dia històric. En aquesta primera etapa hi haurà quatre trajectes diaris en alta velocitat, que gestionarà la companyia francesa SNCF. Els trens sortiran de Vilafant en direcció nord a les 11.06 h i a les 15.02 h, i arribaran a París en poc més de cinc hores i mitja. En sentit invers, sortiran de l'estació de Lyon de París a les 7.20 h i a les 15.20 h, per arribar a Figueres tres minuts després de les tres del migdia i les nou de la nit respectivament. Els temps de recorregut representen un estalvi d'una mica més de cinc hores respecte el tren nocturn actual. Els preus oscil·laran entre els 54,50 i els 108,90 euros per anar fins a París, en funció del tipus de bitllet i del fet de si es compra amb dret a canviar-lo o reemborsar-lo.
A l'estació de Figueres-Vilafant, Renfe oferirà un servei per connectar el TAV amb les ciutats de Girona i Barcelona. El tren circularà per la via convencional i no farà cap altra aturada al mig, amb un trajecte que durarà 32 minuts fins a Girona i 1 hora i 40 minuts fins a l'estació de Sants. Aquests bitllets s'hauran de comprar a les taquilles de Renfe, mentre que per al TAV ja es pot fer Internet.