Infraestructures

Infraestructures

Prioritzar millores viàries i en trens

El nou conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, tindrà difícil prioritzar les obres a les comarques gironines. Hi ha molts projectes sobre la taula i la gran majoria són reclamacions que vénen de lluny. Completar la conversió en autovia de l'anella de les Gavarres n'és un clar exemple, sobretot a la pota nord entre Palafrugell i Medinyà. Això inclou el punt calent de la variant de la Bisbal, on tot indica que s'obrirà de nou el debat polític i social per escollir entre l'opció sud o la nord. La millora de la “carretera de la vergonya”, amb les variants d'Anglès, Amer o Bescanó també és una obra urgent, en un territori estret i fràgil on qualsevol decisió pot tenir un sever impacte ambiental. Més clar és el projecte de conversió en autovia de la C-66 entre Besalú i Banyoles, que gairebé és a punt d'executar-se amb el sistema de peatge a l'ombra, el mateix que s'aplicarà a l'eix transversal. Aquest mètode de finançament té molts avantatges, però el gran inconvenient d'hipotecar els pressupostos a llarg termini. Mantenir-lo o no serà una decisió estratègica que comportarà una acceleració o un fre en moltes de les obres apuntades.

En matèria ferroviària, el nou govern viurà la posada en servei de la via del TAV entre Barcelona i Figueres. Un cop assumides les competències en els sistemes de rodalies i regionals, caldrà definir el sistema de Rodalies de Girona i també els serveis d'alta velocitat entre Barcelona, Girona i Figueres, sense descuidar la possibilitat de fer una estació o baixador a l'aeroport. El tren-tram de les Gavarres i l'eix transversal ferroviari tenen pocs números de ser plantejats a curt termini per l'alt cost econòmic. En canvi, CiU ha insistit enormement en el corredor mediterrani, de manera que impulsar el tercer rail per a mercaderies fins a Portbou i mantenir l'aposta pel centre intermodal del Far i Vilamalla hauran de ser elements cabdals en el mapa ferroviari i logístic.

Finalment, un altre element d'incertesa serà el grau de complicitat del nou conseller amb el govern estatal i el ministre José Blanco. D'una banda, per desencallar, d'una vegada per totes, els trams de l'N-II de la Selva i saber què passarà amb els trams nord. El túnel de Toses, les variants de Ribes, Ripoll i Olot o l'N-260 de Figueres a Besalú són altres temes per negociar. I sobretot la gestió de l'aeroport: el traspàs de la infraestructura o un model mixt amb participació territorial serà un dels grans elements de debat dels propers quatre anys.

oriol mas



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.