INFRAESTRUCTURES
L'oposició veïnal al traçat de la variant d'Amer queda clara amb 740 al·legacions
L'associació veïnal “no a la variant” encapçala l'oposició i consideren que en aquests moments qualsevol traçat de variant només perjudicaria Amer
L'empresa de la Generalitat GISA ha fet un estudi informatiu del traçat de la futura variant d'Amer, que no satisfà ningú. Ni veïns ni l'Ajuntament de CiU, que encapçala Narcís Jonquera, la volen. L'oposició veïnal a la proposta de la Generalitat s'ha traduït amb les 740 al·legacions de particulars que van entrar ahir a les oficines de la Generalitat a Girona.
I encara falten les que possiblement entrarà el mateix Ajuntament d'Amer, ja que a ells encara els queda un mes de marge per presentar al·legacions, un mes més que particulars i perjudicats.
L'Ajuntament d'Amer va aprovar inicialment, l'any 2007, quan governava l'independent Joan Güell, un traçat de variant que ara el Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha desestimat per raons econòmiques. Els tècnics de la Generalitat l'anomenen l'alternativa “2” i la seva construcció la valoren en 44.458.268 euros. La mateixa Generalitat proposa l'alternativa “1”, que valoren en 21.669.030 euros, per una variant de 5 quilòmetres. El mateix estudi reconeix que la proposta número dos és la més respectuosa amb l'impacte ambiental, però que els criteris econòmics i funcionals els recomanen optar per la proposta número ú.
La que va plantejar l'Ajuntament llavors incloïa túnels i falsos túnels i transcorria per la zona est de la població, causant un impacte molt menor, tant en zones habitades com en el paisatge i els conreus. Si bé aquesta proposta ja presentava seriosos dubtes sobre la necessitat de fer una variant a Amer, l'alternativa de la Generalitat no en presenta cap. Gairebé tothom hi està en contra. A més, pel que fa a la mobilitat, la Generalitat s'ha basat en un estudi de l'any 2007, que xifrava en uns 4.000 el nombre de vehicles que passen per Amer. Els al·legadors consideren que aquest estudi ara ja no té cap valor, tal vegada perquè la posada en funcionament del túnel de Bracons ha fet disminuir de manera significativa el pas de vehicles per la població de la Selva. De fet, es tracta d'una població d'uns 3.500 habitants, on, tot i que la carretera travessa el poble, no hi ha gairebé mai embussos de trànsit i es pot travessar la població còmodament i amb tota normalitat.
L'alcalde de CiU també ho veu així, i no considera ni urgent ni necessari que es faci una variant que perjudica conreus, paisatge, l'urbanització Sol i Vent, la zona de les Malloles i el Pasteral.
L'alcalde, Narcís Jonquera, diu que estan fent mirar l'estudi de la Generalitat per poder-hi presentar les seves pròpies al·legacions, ja que tenen temps fins al proper dia 3 de febrer. De totes maneres, la seva posició queda clara quan afirma que “més valdria que destinessin aquests diners a arreglar els embussos que es produeixen a Bescanó, per exemple”. Aquesta posició correspon amb la de les 750 al·legacions particulars i amb el suport als veïns i la plataforma ciutadana del grup d'ERC a l'Ajuntament.