Infraestructures

El corredor mediterrani centra l'estrena oficial del TAV

En la inauguració del tram internacional, José Blanco es va comprometre a prioritzar aquest eix ferroviari per a mercaderies i viatgers

Des del 19 de desembre, 14.500 persones han travessat ja el túnel del Pertús

El 19 de desembre passat es va posar en marxa el tram internacional del TAV entre Figueres i Perpinyà. I ahir, gairebé quaranta dies després, les autoritats van fer la inauguració oficial de la que és la primera connexió ferroviària en ample internacional i alta velocitat de l'Estat espanyol. Les agendes polítiques no van permetre fer aquest acte coincidint amb l'obertura del tram, i per això es va haver d'ajornar fins després d'haver entrat en servei per als viatgers.

L'execució de l'eix ferroviari mediterrani per a viatgers i mercaderies va centrar la gran majoria dels discursos de les autoritats polítiques, començant pel mateix ministre de Foment, José Blanco, que va avançar que el 3 de març es presentarà a Barcelona l'estudi tècnic del corredor mediterrani. D'aquesta manera es complirà el primer dels compromisos que el ministeri va adquirir en aquest sentit. El següent hauria de ser la incorporació del corredor en la xarxa prioritària i en la xarxa bàsica de transports de la Unió Europea, que es decidirà abans de l'estiu. Blanco va insistir ahir en la necessitat d'aquests dos últims punts, “perquè ara és el moment d'invertir en infraestructures que contribueixin a la competitivitat, i ens cal millorar les connexions amb Europa”. A més, el ministre va assegurar que, el 2012, el tram entre Barcelona i Figueres estarà en funcionament, i que fins i tot en alguns trams l'obra va més avançada del que s'havia previst.

El president de la Generalitat, Artur Mas, va reivindicar l'ample de via europeu com “un vell somni” i l'estrena del tram internacional com “un abans i un després en l'evolució de Catalunya i els estats espanyol i francès”. Tot i recalcar que l'obra “ha arribat tard”, es va mostrar satisfet per les paraules de Blanco respecte al corredor mediterrani, “perquè és capital que aquest eix vagi agafant cos”. Mas també va instar Blanco a complir el calendari del 2012, i a continuar invertint en infraestructures allà on l'economia és més productiva. Finalment, el secretari d'estat de Transports francès, Thierry Mariani, va afirmar: “La nova connexió és precursora de nous projectes que els dos estats hem de fer conjuntament”, i va esmentar també l'eix mediterrani per a viatgers i mercaderies. De fet, representants de l'Estat francès van explicar ahir que tiraran endavant també els estudis per completar la línia del TAV entre Perpinyà i Nimes, que encara estan pendents.

14.503 viatgers

La SNCF ofereix, fins que no es posi en marxa tota la línia, dos combois diaris d'anada i dos de tornada entre Figueres i París. La connexió entre Barcelona, Girona i Figueres, la fa Renfe a través de la via convencional. Des del 19 de desembre i fins ahir s'han venut 14.503 bitllets en aquesta línia. El tram que ha tingut més èxit és el que va de Barcelona a Montpeller, amb 2.722 viatgers, seguit de prop pel recorregut entre Barcelona i París, amb 2.628 usuaris. A continuació, hi ha el tram que enllaça Barcelona amb Perpinyà, amb 2.347 clients, i al final, el recorregut entre Figueres i París, amb 1.303 viatgers.

29
minuts
és el que dura el trajecte entre Figueres i Perpinyà, i 5 hores i 39 minuts, fins a París.
960
milions
d'euros és el que ha pressupostat l'Estat pel 2011 en obres de la línia del TAV entre Barcelona i Figueres.
1.303
viatgers
són els que han utilitzat fins ara el TAV entre l'estació de Figueres-Vilafant i la de Perpinyà.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.