Una pluja d'inversions en trens i carreteres
L'esborrany pactat pel tripartit suposaria obres per uns 900 milions només en xarxa viària i ferroviària al Camp fins al 2015
Les inversions incloses en la primera fase del pacte tenen caràcter enumeratiu, és a dir, es fixen com a prioritàries i el govern es compromet a impulsar-ne la materialització en un termini de sis anys, aprofitant la injecció milionària que Madrid ha d'aportar fins al 2015 per a infraestructures en virtut de l'Estatut. Les obres que es deixen per a la segona fase, en canvi, són només de caràcter indicatiu, i es podran tornar a revisar al final de la primera.
Al Camp, i si es compta només la xarxa viària i ferroviària, el pacte reserva per a la primera fase un mínim de 887 milions (vegeu fitxa): 619 per a trens (dels quals 205 són per al transport de mercaderies) i 268 per a carreteres. En el primer apartat, destaquen els 200 milions que rebria la posada en marxa del Tramcamp, els 174 per treure el tren de la façana marítima de Tarragona o els 80 per construir la variant ferroviària de Reus i rehabilitar l'antiga línia de Roda per al pas prioritari de mercaderies. A banda, sense haver-hi concretat consignació, la primera fase també inclou la creació d'un servei de rodalies propi al Camp i la construcció de noves estacions a les línies actuals. En una segona fase, per exemple, es fixa l'ampliació i millora de les connexions de l'estació de mercaderies ferroviàries de Constantí.
En el cas de la xarxa viària, el pacte prioritza sobretot obres ja anunciades o en marxa, si bé hi destaquen els 85 milions per potenciar l'eix entre Montblanc i Igualada. A més, cal afegir els 777 milions reservats a culminar l'autovia A-7 entre Castelló i Abrera, que inclou trams pendents a l'Ebre –entre la Jana i Vandellòs– i al Camp –entre Altafulla i Vilafranca–. En tot cas, si bé no s'espera que el text registri grans variacions, l'esborrany entra ara en una fase de discussió amb l'oposició i la societat civil abans que, al juny, sigui aprovat definitivament pel govern com a document de referència per a la seva política dels propers anys.
PRINCIPALS INVERSIONS DE LA PRIMERA FASE
Ballesteros: «L'Avant no ens funciona»
s.c. / ò.p.jL'alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, reflexiona que «l'actual estació del Camp, amb les comunicacions que hi ha, no serveix ni a Reus ni a Tarragona per tenir un servei d'altes prestacions competitiu». Clar i català: «L'Avant no ens funciona». I tampoc es mostra gaire entusiasmat per la nova estació prevista al corredor del Mediterrani: «Hauria d'haver estat a Tarragona i no al sud de l'aeroport, però és el que és, i a partir del que hi ha hem de construir el que podem», deixa anar. En tot cas, tal com avançava El Punt la setmana passada, l'alcalde admet: «Estem parlant amb la Generalitat per dissenyar un servei de rodalies que prevegi no només les tradicionals sinó també les d'altes prestacions, i s'està en fase de discussió prèvia per buscar solucions.» Una fase en què es fa front comú amb Reus, i unes solucions que podrien comportar, tal com també deia ahir aquest rotatiu, un enllaç entre la línia del TAV i la convencional a l'Arboç per fer possible que l'Avant pugui accedir a les estacions urbanes de Tarragona i Reus per la línia de la costa. Ballesteros valora el compromís del govern d'afrontar la creació d'unes rodalies al Camp quan en rebi el traspàs, a partir del proper 1 de gener. Fins llavors, l'alcalde creu que hi ha feina: «Hem de tenir bastant definit un projecte bàsic, un llibre blanc, un pla funcional del que volem i necessitem, de quina és la mobilitat que la xarxa ferroviària ha de complementar a la viària, o a l'inrevés, i de com s'han de complementar aquestes rodalies amb les de Barcelona.»