Un paisatge i uns productes de marca per a la Vall d'en Bas
L'ecomuseu ha d'aglutinar els actius dels municipis amb l'objectiu de crear una marca pròpia de territori
La cooperativa ja promou productes amb marca territorial
La transformació de la idea inicial de museu del camp en ecomuseu té molt a veure amb la voluntat de promoure la creació d'una marca que identifiqui la Vall d'en Bas amb un municipi de qualitat ambiental, amb un territori agrícola i paisatgístic de primer ordre, de producció agroalimentària, i per extensió artesana, de qualitat i de turisme també de qualitat. A part de l'ecomuseu, aquesta marca englobarà altres aspectes com tot l'àmbit remença –la Vall d'en Bas és la terra del cabdill Francesc de Verntallat, una de les principals figures de la revolta pagesa.
Així, farà de fil discursiu de la Fira de Sant Nicolau, ambientada en l'època medieval i remença, la cuina remença que promouen els restaurants de la zona, etc. Lògicament, donarà sentit al marc agrari del municipi i hi aprofundirà des de diverses perspectives i amb diverses propostes per ser un factor que articularà els discursos a l'entorn de l'espai natural i de la cultura de la Vall d'en Bas.
Els productes estel·lars de la marca seran el futur parc agrari de la vall, que promourà la preservació i promoció dels usos agrícoles i que tindrà una oferta pròpia de serveis tècnics i eductius a l'entorn del món agrari i de la seva activitat.
També, hi ha de contribuir el Centre per la Sostenibilitat Territorial, que té la seu a Sant Privat d'en Bas, però que engloba l'Escola del Territori i, entre altres, la Xarxa Crítica d'Acció Territorial. En tots els casos, tracta de promoure la reflexió crítica sobre el territori i sobre les actuacions al territori des d'un punt de vista cultural diferent a l'oficial.
I, finalment, el cercle de marca es clourà amb l'aportació de la fundació Moret i Marguí, que aprofundeix sobre els aspectes històrics del municipi i de l'antic vescomtat d'en Bas, sobretot en la interpretació històrica.
LA XIFRA
LA DATA
La SAT local ja té productes amb marca
La Societat de Transformació Agrària Vall d'en Bas, més coneguda com la cooperativa, ja fa temps que ha obert el camí quant a marca. En aquest cas, es tracta de productes alimentaris. La cooperativa es va crear l'any 1971 en el marc del procés de concentració parcel·lària, clau en la modernització del sector. La cooperativa, que té 450 socis, ha passat de ser una mena de suport en els canvis que ha comportat la política agrària de la Unió Europea –de central de compres de matèries primeres per als agricultors i ramaders de la zona i de fàbrica de producció de pinso i assecador de blat de moro– a comercialitzar productes agraris dels pagesos i ramaders del territori. A part, té una xarxa potent d'agrobotigues, on els ven sota la marca Verntallat, en té dues a Olot, i a Can Gronxa, a Girona, Ribes, Sant Feliu de Pallerols i Besalú. El blat de moro i les patates –que ven amb el nom de trumfes de la Vall d'en Bas–són els principals conreus. La ramaderia, però, hi té més pes.