infraestructures
Abertis elimina dilluns els peatges troncals de l'AP-7
Els vehicles podran circular des de Martorell fins a València o Saragossa sense aturar-se, si bé les casetes del Vendrell, Mediterrani, Tarragona i l'Hospitalet no es trauran fins “abans de l'estiu”
A partir de dilluns, qualsevol vehicle que circuli per l'autopista AP-7 no caldrà que s'aturi en cap barrera central des de Martorell fins a València –concretament, Puçol–, ni fins a Saragossa –Alfajarín– en el cas de l'AP-2 (tampoc en els trajectes inversos, és clar). Després de 17 mesos de treballs en què Abertis ha completat les obres prèvies necessàries de les noves casetes laterals en onze enllaços entre Tarragona i Barcelona, el Ministeri de Foment ha fet finalment oficial –a partir d'un decret de modificació de la concessió aprovat el 2006– la implantació de l'anomenat peatge tancat, que implicarà que qualsevol conductor que faci un trajecte intermedi en aquests trams només s'hagi d'aturar per recollir tiquet a l'entrada de l'autopista, i per pagar a la sortida. La modificació del sistema, que entrarà en vigor diumenge a mitjanit, suposarà, doncs, la supressió de les actuals barreres del Vendrell, Tarragona i l'Hospitalet de l'Infant (les dues primeres d'Acesa i la darrera d'Aumar, totes del grup Abertis, que s'han posat d'acord per cobrar conjuntament el peatge en els trams sud i nord), a l'AP-7, i la del Mediterrani, a l'enllaç entre l'AP-7 i l'AP-2.
Pendents de les casetes
La concessionària habilitarà tres carrils lliures a cadascun d'aquests peatges per tal que els vehicles no s'hi hagin d'aturar, tot i que el desmantellament físic de les casetes no es farà fins als propers mesos.
De tota manera, segons publicava El País dimarts passat, l'adjudicació d'aquestes tres obres estaria entre les cinc que el Ministeri de Foment ha deixat suspeses (per un import total de 17,3 milions) mentre se n'investiga la presumpta vinculació a la trama corrupta d'empreses constructores que en els darrers anys haurien constituït un càrtel a Girona per repartir-se tot un seguit d'obres públiques, incloses les d'ampliació de l'AP-7 en aquella demarcació. Fonts d'Abertis, en tot cas, asseguraven ahir que el desmantellament dels peatges serà un fet “abans de l'estiu”, sense concretar més, i evitaven confirmar o desmentir cap altra informació.
L'eliminació total de dilluns culmina la supressió parcial que ja s'havia fet al peatge del Vendrell, en sentit sud, i al de Tarragona, en sentit nord, el juliol del 2008, quan es van ampliar les casetes en els respectius sentits contraris. Així, a més, també es completen les obres del tercer carril que es va construir entre el Vendrell i Vila-seca, i que es va posar en marxa ara fa dos anys. En total, Abertis preveu gastar-se uns 500 milions d'euros en l'ampliació de l'AP-7 a Catalunya.
LA XIFRA
Descomptes en els itineraris interns
Les obres que executa Abertis no suposaran cap augment de tarifes ni extensió dels terminis de la concessió, ja que confia recuperar la inversió amb els majors ingressos que comportarà el trànsit induït per les millores a l'autopista. Ans al contrari, Foment ha aprovat fins i tot una reducció d'entre un 40 i un 50% en els preus per als vehicles lleugers i pesants en tots els trams que transcorren per l'Alt Penedès (per exemple, la tarifa entre Molins de Rei i Sant Sadurní passa de 3,55 a 2,15 euros per als cotxes). A més, els recorreguts interns entre Gelida i Vilafranca seran gratuïts per als vehicles lleugers que tinguin el servei de telepeatge (Via-T), en una mesura que finançarà íntegrament la Generalitat per millorar la mobilitat a la comarca. A banda, també s'ha construït un nou accés a l'AP-7 en sentit sud a Gelida.
Els vehicles que circulin de pas entre els peatges de Tarragona i Reus també tindran un descompte, ja que el preu del tram baixarà d'1,40 a 0,75 euros. Això sí, Abertis aclareix que tots els trajectes interns de Salou a Torredembarra seguiran sent de franc.