Infraestructures

carretera

Polítics escèptics amb l'anunci d'obres a l'N-II

L'anunci del govern estatal ha estat qualificat d'electoralista per tots els partits, excepte el PSC

Els alcaldes de les dues poblacions afectades, Sils i Caldes, es mostren més optimistes

Les mobilitzacions unànimes dels ajuntaments de la Selva per l'estat de l'N-II a la comarca gironina han estat fructuoses i, finalment, el govern estatal ha mogut fitxa, autoritzant que es posi a licitació el desdoblament del tram entre Sils i Caldes de Malavella. No ho és tot, però ja és alguna cosa decidir-se per actuar en el tram on l'índex de sinistralitat és un dels més alts, no tan sols de Catalunya, sinó de l'Estat espanyol. No ha passat desapercebut el fet que el govern estatal faci l'anunci a les portes de les eleccions municipals. Fa molts anys que els accidents mortals s'hi produeixen sense que des de Madrid diguessin ni “ase què et fa mal”, i a més, l'inici de les obres gairebé coincidirà amb la precampanya de les eleccions espanyoles del 2012, sempre que aquesta vegada es compleixi el calendari.

Cada petició que s'ha fet des fa anys i des de tots els partits, administracions i administrats ha estat contestada amb el silenci administratiu i amb excuses de mal pagador, com ara donant la culpa a les fallides de les diferents empreses que s'hi han arriscat des que van començar l'any 2009. Un enrevessat problema derivat d'una llei estatal va impedir que es reprenguessin les obres i fins ara la situació és la de ponts a mig acabar, murs a mig fer i el desdoblament pendent.

L'anunci del govern estatal no resol, com molt bé recorden alguns dels polítics que més han fet per resoldre la situació, tot el problema. De moment, el compromís només afecta el tram entre Caldes de Malavella i Sils, en total sis quilòmetres. No es sap res, però, dels trams entre Sils i Maçanet i entre Maçanet i Tordera. Això es tradueix en què l'embut encara durarà uns quants anys, com a mínim.

De la resposta del govern estatal n'és en part responsable la mobilització unànime dels alcaldes de la Selva que el mes de febrer passat es van reunir al santuari de Santa Maria del Far per organitzar-se per reclamar el desdoblament d'un tram de prop de 100 quilòmetres, i del qual fins ara només n'hi ha vuit amb dos carrils per cada banda. Si en aquesta ocasió l'anunci estatal es compleix –s'havia anunciat que les obres es posarien a licitació el 2010–, el 2012 els trams desdoblats sumaran catorze quilòmetres. Els alcaldes de tots els colors polítics que reclamen les obres, en aquesta ocasió no s'han limitat a redactar un manifest de reclamacions, sinó que el mes de març passat es van manifestar a peu de carretera. N'hi havia de CiU, del PSC, d'ERC, d'ICV-EUiA i d'Independents. La comarca va anar a l'una. Queda encara, una altra reivindicació pendent: que l'AP-7 sigui gratuïta en el tram de la Selva mentre no es compleixin les promeses que s'han anat fent, i que encara no s'han complert des del govern de Madrid. Un cas a part, és el tram entre la Jonquera i Medinyà. Des de Madrid s'ha deixat en suspens el desdoblament, tot i que també hi ha alguns trams amb obres començades. En aquest cas s'ha deixat més que clar que, de moment, qui vulgui optar per acostar-se a França més ràpid haurà de pagar l'autopista.

LA XIFRA

33
milions d'euros
és el preu que ha marcat el Ministeri de Foment per adjudicar el tram entre Sils i Caldes.

LA DATA

2010
és l'any
en què s'havien d'haver adjudicat segons va acordar el Congrés les obres de tots els trams de la Selva.
El ministre va dir que adjudicaria l'any passat els tres trams, i li vam recordar que no havia complert
Domènec Espadaler
pres. de la cambra de comerç

LA XIFRA

6
quilòmetres
són els que es desdoblaran en el tram que es va posar a licitació ahir entre Sils i Caldes de Malavella.

LES FRASES

S'han adonat de la pressió que hem fet i posen a licitació el tram que més calia de tot el recorregut.
Martí Nogué
alcalde de sils
Fins que no vegem les màquines treballant no ens ho creurem. Ja ho havien anunciat abans
Carme Capdevila
diputada d'erc al parlament
Per Caldes és una bona notícia, però encara queda molta N-II per fer, i sembla que va per llarg
Joan Colomer
alcalde de caldes de malavella
Fins que no ho vegem no ho creurem. El govern de Zapatero ja ens havia enganyat abans
Concepció Veray
candidata del PP a girona
És el fruit de la insistència i les negociacions dels parlamentaris del PSC a Madrid
Àlex Sáez
diputat del psc al congrés
No entenem perquè només adjudiquen aquest tram quan havien dit que seria fins a Maçanet
Eudald Casadesús
delegat del Govern a girona
Es tracta d'una petita entrega d'una gran obra, que a més, arriba amb 15 anys de retard
Jordi Xuclà
diputat de CiU al congrés

Ricard Font descarta grans obres i aposta pel bus

Respecte a la resta de projectes previstos a les comarques gironines, la Generalitat no té capacitat econòmica per engegar grans obres durant els propers anys. Així ho va dir ahir el director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, al Cercle d'Infraestructures de Girona. Font va dir que les prioritats del departament seran impulsar el parc logístic de Vilamalla i millorar la xarxa de tren convencional, creant una xarxa de rodalies entre Portbou i Blanes. En aquest sentit, va afirmar que abans d'acabar l'any sortirà el projecte que permetrà també connectar Girona amb la Selva marítima. Pel que fa a les connexions amb la Costa Brava nord i centre, va apostar per potenciar el transport públic en bus, amb mesures com ara carrils segregats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.