El document tanca definitivament la porta al fet que el túnel d'Horta sigui viari
El pla territorial metropolità inclou la construcció del túnel d'Horta. El pas subterrani que creuarà Collserola, però, només serà ferroviari. De fet, en el Pacte Nacional d'Infraestructures, que s'ha de signar després de les eleccions europees, ja es preveu que aquest túnel sigui d'ús exclusiu per a trens. Dins el tripartit es tanca, doncs, la polèmica per aquesta infraestructura. Ha prevalgut la demanda d'ICV-EUiA, que volia que el túnel només fos ferroviari, per damunt de les peticions d'alguns sectors del PSC que demanaven fer-lo també per als cotxes. Que els tres partits del govern hagin arribat a un acord pel que fa al túnel d'Horta, no vol dir que també es tingui el vistiplau del territori. Alguns alcaldes socialistes del Vallès, amb Manuel Bustos, de Sabadell, al capdavant, defensen que el túnel també sigui viari per descongestionar la xarxa que enllaça la comarca amb Barcelona.
En el pla metropolità no hi ha cap infraestructura viària nova per enllaçar el Vallès amb Barcelona. El Departament de Política Territorial ha explicat que l'única millora prevista en el pla és el desdoblament del túnel de Vallvidrera. Aquesta obra, però, no apareix en els documents preliminars que va facilitar ahir el departament. Des de Tabasa, la concessionària dels túnels de Vallvidrera, han argumentat que els dos nous carrils es fan per complir la normativa europea de seguretat, i no per descongestionar aquesta via. De fet, segons estudis de Tabasa, l'ampliació de la infraestructura només portaria uns 400 cotxes diaris més a la via, on ja en passen 35.000.
A banda del túnel d'Horta, el pla inclou altres projectes ferroviaris, però com que és un document marc no els concreta. Tampoc hi ha gaires sorpreses, perquè la majoria de les propostes estan recollides en altres documents. Per exemple, el perllongament de la línia del Vallès de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) de Terrassa a Matadepera ja s'inclou en el pla d'infraestructures del transport de Catalunya (PITC). El projecte de fer arribar la línia de Sabadell de FGC fins a Castellar que conté el pla metropolità també el recull el PITC. L'altra ampliació que beneficiaria Ferrocarrils serà la prevista a la línia de l'Anoia per fer-la arribar fins a la plaça de les Glòries i el Barcelonès Nord.
La línia orbital ferroviària –que unirà Vilanova i Mataró passant per Vilafranca, Martorell, Terrassa i Granollers– apareix en el PITC, també en les inversions del Ministeri de Foment per a rodalies i s'inclou en el pla metropolità. Aquí, l'orbital no guanya en concreció; com en el cas del quart cinturó, la definició és mínima perquè és un projecte que l'ha de definir, pagar i executar el Ministeri de Foment.
La connexió de la Riera de Caldes s'ha modificat respecte de l'avantprojecte. El govern hi planificava que el perllongament fos ferroviari i ara s'opta per fer-lo amb metro lleuger o amb autobús.