transports
L'Estat assumiria una gestió autònoma de l'aeroport
El secretari d'estat de Transports, Isaías Táboas, accepta la proposta de les institucions territorials de crear una societat filial
Defensa, però, que Aena ha de mantenir el control i ser majoritària
De mica en mica es va avançant en la definició del que ha de ser el nou model per a l'aeroport de Girona. Si dijous les institucions territorials –Generalitat, Diputació i Cambra, agrupades en l'Agi– presentaven la seva proposta, ahir el secretari d'estat de Transports, Isaías Táboas, va respondre deixant la porta oberta a aquesta possibilitat. Després d'una reunió amb la Cambra de Comerç, pactada ja feia setmanes, Táboas va afirmar, referint-se a la proposta de l'Agi: “Hi ha la voluntat d'obrir la participació en la gestió de l'aeroport, i trobarem la fórmula que s'ajusti a les possibilitats.”
En la reunió, Táboas va exposar les possibilitats legals per complir amb l'acord de l'última comissió bilateral Estat-Generalitat d'assolir una gestió individualitzada i autònoma de l'aeroport. D'una banda, hi hauria l'opció de treure la gestió a concurs públic, com s'ha fet al Prat i a Barajas. I, de l'altra, la creació d'una societat filial, que és l'opció per la qual aposten les institucions territorials per tal d'agilitzar els tràmits i garantir-s'hi la presència. I el secretari d'estat va comprometre “la voluntat total del ministeri” d'avançar cap a aquest objectiu. Per Táboas, “Aena és el primer interessat a recuperar viatgers a Girona després de la inversió de 120 milions que hi ha fet”, i la col·laboració amb el territori ha de ser, segons el seu parer, un element primordial per recuperar terreny: “I si trobem un instrument per fer-ho junts, millor, amb el compromís de continuar invertint en l'aeroport.”
Les diferències es troben ara en el pes que cadascuna de les parts haurà de tenir en aquesta societat filial. L'Agi apostava per entrar en l'accionariat amb una posició majoritària i determinant, però Táboas ho va descartar, perquè, segons la llei, Aena ha de tenir un mínim del 51% en cada societat que es creï, ja que és la propietària de la infraestructura. Pel que fa als terminis, Táboas no va descartar arribar a un acord abans de les eleccions, si bé va avisar que completar el procés tardarà com a mínim uns mesos més. El president de la Cambra, Domènec Espadalé, va reivindicar que el territori vol tenir “veu decisòria” en la societat, i en aquest sentit va advertir que això dificultarà arribar a un acord.
Malgrat tot, i un cop l'Estat ha acceptat en part la proposta, els pròxims passos seran definir com aquest model es portaria a la pràctica i com es resoldrien aspectes de la gestió de l'activitat. En la reunió, de fet, Táboas va explicar també que la situació seria diferent si les institucions decidien invertir i posar diners en la societat, ja que aleshores el marc podria variar lleugerament.
LES FRASES
Un nou avió per a Salvament Marítim
Táboas va ser al matí a l'aeroport per presentar l'avió de Salvament Marítim basat a Girona, que serveix de vigilància i localització. Aquest any a Catalunya s'han atès unes 600 emergències.
Descens del 42% de viatgers durant el mes d'agost a Vilobí
El descens del nombre d'operacions de Ryanair a l'aeroport de Girona continua fent estralls en les estadístiques d'usuaris que mensualment facilita Aena. Per les instal·lacions de Vilobí van passar durant el mes d'agost 358.369 viatgers, un 42,1% menys que el mateix mes del 2010. Aquest any s'han registrat 2,2 milions de passatgers, un 36,3% menys. En canvi, en el cas del Prat, l'agost va tenir un nou rècord històric, amb 3,6 milions d'usuaris.
Reunió d'Estat i Generalitat pròximament
Pel que fa a la negociació del model, Táboas va explicar que confia a reunir-se amb la Generalitat per discutir-ho. A hores d'ara, però, va dir que encara no ha rebut cap proposta de reunió.