infraestructures
L'Estat té pendent desencallar l'accés nord de l'AP-7 a Figueres
Gairebé un any després de l'acord, el Ministeri de Foment encara ha de resoldre el projecte presentat per Acesa
L'alcalde Santi Vila manté que no donarà la llicència de la presó si abans no està resolt l'enllaç
Les obres han tornat a ocupar la calçada passat el parèntesi estival
Fa gairebé un any de l'anunci d'acord entre la Generalitat, l'Estat i Acesa per completar l'accés nord de l'autopista a Figueres. Des de sempre, aquest enllaç només permet els moviments vinculats al nord –entrada provinent de la Jonquera i sortida només cap a la Jonquera–, i fa anys que la ciutat reclama que s'hi pugui anar en tots els sentits. A hores d'ara, i segons ha informat Acesa, el projecte està pendent de l'aprovació del Ministeri de Foment. De fet, fa temps se li va enviar l'estudi d'impacte ambiental tal com va requerir, però des d'aleshores encara no l'ha resolt i de moment no hi ha notícies. El subdelegat del govern de l'Estat a Girona, Francesc Francisco-Busquets, ha explicat que ara per ara no hi ha novetats.
Mentrestant, l'alcalde de Figueres, Santi Vila, s'ha mostrat indignat amb aquests retards, i més després que al juliol rebés una carta del secretari d'estat de Planificació i Infraestructures, Víctor Morlán, en què li va assegurar que el compromís es mantenia i que es tractava d'un projecte “imminent”. Vila considera que l'obra “és imprescindible” si no es vol “col·lapsar la mobilitat de Figueres i el quadrant nord de l'Alt Empordà”, ja que amb la nova presó augmentarà considerablement el trànsit de vehicles en aquesta zona. L'equipament hauria d'entrar en servei la primavera vinent. De fet, Vila es manté ferm a negar-se a concedir la llicència municipal d'activitats a la presó fins que no s'hagi resolt l'enllaç, i denuncia que hi podria haver “tripijocs polítics” i pressions per prioritzar obres en altres autopistes.
El cas de l'enllaç de Figueres nord és similar al de Vilademuls, on Acesa també està pendent que el ministeri resolgui el projecte per poder-lo licitar i començar els treballs. En aquest cas, la gravetat rau en el fet que l'enllaç és el que servirà per connectar la circumval·lació de Girona de l'autopista que farà les funcions d'A-2 amb l'actual N-II.
Obres en marxa
Mentrestant, les obres d'ampliació de l'AP-7 a les comarques gironines continuen a bon ritme, i Acesa manté els terminis d'acabament dels treballs. El tercer i el quart carril entre Fornells i Vilademuls estarien acabats entre finals d'any i principi del que ve, i el tercer carril entre Vilademuls i la Jonquera hauria d'estar enllestit a finals d'aquest any. De fet, la setmana passada els operaris van tornar a ocupar la calçada de la via per treballar en l'ampliació, i han tornat les restriccions. Durant els mesos d'estiu s'havia actuat només fora de la calçada per no dificultar el trànsit en l'època de l'any de més ocupació de la via.
Un enllaç que coixeja des de fa 36 anys
El subdelegat de l'Estat a Girona, Francesc Francisco-Busquets, i l'aleshores conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, van anunciar l'acord per a l'enllaç nord de Figueres el 6 d'octubre de l'any passat. Aleshores, es va celebrar àmpliament el conveni amb Acesa, però algunes veus van opinar que es tractava d'un moviment electoralista. Al cap de poques setmanes hi havia les eleccions catalanes, i Nadal va ser el cap de llista del PSC per Girona, mentre que l'alcalde de Figueres, Santi Vila, va encapçalar CiU. En l'anunci, es van deixar clars els terminis: Acesa tenia dos mesos per fer el projecte, i Foment havia de decidir si feia falta declaració ambiental. Per la poca envergadura de l'obra, es considerava que no caldria, i que abans de mig any ja es podria signar el conveni definitiu. Així, les obres acabarien al mateix moment que el tercer carril, que s'enllestirà a finals d'any. Sembla clar que no serà així, de manera que s'allargarà com a mínim uns mesos més la maledicció d'un enllaç que va néixer coix des de la mateixa inauguració d'aquest tram de l'autopista el 1975. Ja sigui pel cinturó de ronda que s'acaba d'estrenar, o bé per les reclamacions del sector comercial, el nyap fa 36 anys que dura.