Infraestructures

Segrià

Pluja d'idees a Alguaire

Alternatives als avions

Experts i alumnes de 15 països proposen activitats a l'aeroport lleidatà

Una planta d'hidrogen, rutes ornitològiques o un parc aeroespacial, entre les iniciatives estudiades

El govern i les entitats lleidatanes estudiaran les deu millors idees per si poden ser viables

L'aeroport de Lleida-Alguaire és una de les joies de Ponent i una de les infraestructures més incompreses de Catalunya. La crisi ha deixat la terminal amb una sola ruta, Lleida-Palma, després d'un primer any reeixit amb 62.000 passatgers i 2.656 vols.

Ara, el govern català, titular de l'aeroport, el primer que gestiona al 100%, ha aprofitat una iniciativa universitària de la UdL i la UAB per recollir un cabàs de noves idees que aportin activitats alternatives a l'aeroport i el seu entorn i que siguin compatibles amb l'aviació.

Una seixantena d'experts de quinze països i alumnes del màster d'intervenció i gestió del paisatge de la UAB han elaborat una trentena de projectes, dels quals la Generalitat i les institucions lleidatanes n'estudiaran una desena per valorar-ne la viabilitat i dur-los a terme a mitjà termini, segons va explicar el delegat del govern a lleida, Ramon Farré.

D'aquesta pluja d'idees destaca la construcció d'una planta de producció d'hidrogen, vinculada a l'agricultura i a la utilització de Lleida-Alguaire com a centre generador d'energies renovables. La planta generaria l'hidrogen a partir de residus d'animals i de biomassa de la zona, la gestió dels quals suposa molts cops un problema, segons un dels responsables d'aquest projecte, el professor de disseny arquitectònic de la Universitat Politècnica de Milà Massimo Tadi. La planta podria produir 13.000 MW d'energia elèctrica per hora i 5.000 MW de calor en un any.

Un altre suggeriment és la creació d'un parc aeroespacial, recollint un vell projecte del bioquímic lleidatà Joan Oró. El centre ludicocientífic tractaria sobre l'origen de l'univers i podria oferir un programa innovador a Europa en educació i sensibilització en astronomia, recerca, investigació aeroespacial i la seva tecnologia, tot plegat en col·laboració amb el Parc Astronòmic del Montsec.

Els experts i alumnes també han proposat incloure a l'aeroport un museu internacional dedicat a l'escriptor James Graham Ballard, conegut també per obres de ciència-ficció, i pel qual diverses ciutats s'han interessat.

El taller, dirigit pel professor Francesc Muñoz, partia de la base de l'aeroport i el seu paisatge i els participants també han apostat per un centre d'innovació de disseny industrial i experimentació aeroespacial, serveis comercials i d'assessorament a l'agricultura, el tractament paisatgístic dels entorns de l'aeroport per oferir als passatgers que vinguin a practicar esports d'hivern la possibilitat de gaudir de rutes ornitològiques i del denominat “paisatge lent”, o habilitar un centre de creativitat cultural, amb l'allotjament d'artistes per treballar diferents vessants del medi ambient.

D'idees n'han sorgit unes quantes, interessants i “agosarades”, com les definia Ramon Farré. No obstant això, el més immediat és acabar l'ampliació de la terminal perquè aquest hivern arribin 30.000 esquiadors britànics i de països de l'Est, així com atreure nous vols i, sobretot, posar en marxa el transport aeri de mercaderies. Aquest darrer és el projecte més ambiciós i que pot donar més viabilitat a l'aeroport de Lleida-Alguaire.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.