El túnel ferroviari, en la recta final a Montmeló
Es preveu estrenar la nova estació a la primavera i fer possible tot seguit la connexió dels dos costats del nucli
El cobriment de les vies del tren al tram que passa pel nucli urbà de Montmeló, una ferida de 150 anys, ja és una realitat, si bé l'operació urbanística que hi està associada encara trigarà a acabar-se. L'empresa pública que gestiona les infraestructures ferroviàries estatals, Adif, ha finalitzat la construcció de les pantalles del segon túnel del municipi i ja té formigonada la major part –1.300 de 1340 m– de la llosa de cobertura, així com el tauler del segon viaducte sobre el riu Congost.
Aquest túnel es destinarà a rodalies i regionals a partir de l'any que ve, quan es posarà en servei la línia del tren d'alta velocitat (TAV) al túnel adjacent, en servei des de l'estiu passat. Pel túnel adjacent per on passarà el TAV hi circulen avui, provisionalment, els trens de rodalies i regionals, així com els de mercaderies provinents del port de Barcelona a través del tercer carril. Aquest túnel va entrar en servei l'estiu passat, amb el primer viaducte sobre el riu Congost.
El 2012, el TAV ha de connectar Barcelona amb l'Estat francès, i a Montmeló es preveu que, a la primavera, entri en servei la nova estació subterrània de rodalies. Per l'Ajuntament, la prioritat és que la urbanització posterior de la llosa superior s'executi tan bon punt s'acabi el cobriment. L'avantprojecte inclou la construcció de sis vials que uniran els dos costats del nucli i que s'afegiran a l'únic pont que durant un segle i mig els ha mantingut connectats. Als trams entre aquests vials i passos de vianants la llosa esdevindrà un parc urbà. Per al futur es deixa la construcció d'uns 300 habitatges previstos al llarg del carrer Primer de Maig, a tocar de la coberta ferroviària.