Infraestructures

Acord amb Ryanair a Girona i Reus

xifres El nou pacte, amb una vigència de cinc anys, permetrà que la companyia porti prop de 4 milions de passatgers anuals taxes La firma final, pendent que Aena congeli les taxes per l'any 2012

Només falta la firma. Ryanair i les institucions gironines i catalanes van anunciar ahir el principi d'acord sobre les operacions de la companyia a Girona i Reus els pròxims cinc anys. L'única condició per aplicar-lo és que Aena no apugi les taxes el 2012. Fins que no s'asseguri aquest punt, la companyia no formalitzarà l'acord.

En el cas de l'aeroport gironí (que aquest hivern ha experimentat una reducció de l'activitat aèria més accentuada del que és habitual), aquest era un dels grans esculls en la negociació, i un dels canvis més destacats respecte a l'acord d'intencions firmat ara fa gairebé un any entre Ryanair i el govern anterior. Amb l'acord fet públic ahir, desapareix tota relació entre el que pagarà l'Agi –l'ens promotor de l'aeroport de Girona, del qual formen part la Generalitat, la Diputació, la Cambra de Comerç i, des d'ara, l'Ajuntament de Girona– i les taxes fixades per Aena. Segons les xifres anunciades, l'Agi destinarà 5,8 milions a la promoció de l'aeroport de Girona, als quals s'haurà de sumar la xifra que hi aporti el sector privat. La suma total es podria acostar als 7,5 milions. I pel que fa a les taxes, la decisió depèn exclusivament d'Aena. Si les augmenta, el preacord serà en paper mullat. De fet, fonts de la companyia asseguraven ahir que esperen que “tots aquests esforços no es perdin pels alts costos imposats pel monopoli d'Aena”. I el conseller de Territori i Sostenibilitat Lluís Recoder explicava ahir a Girona que torna “a demanar que Aena s'hi impliqui, que amb Foment estiguin a l'altura”.

D'aquesta manera, Ryanair rebaixa substancialment les seves pretensions de l'estiu passat de rebre 15 milions d'euros per la promoció de l'aeroport, i la Generalitat rebaixa fins als tres milions el mínim de viatgers a Girona. L'acord incorpora també com a gran novetat la cessió de terrenys prop de l'aeroport perquè Ryanair hi construeixi un hotel. A més, la companyia es compromet a tenir un hangar per al manteniment d'avions a l'aeroport, si bé aquesta és una decisió que ha de tenir el vistiplau d'Aena. Una altra novetat és la creació d'una comissió de seguiment, una eina que Recoder va subratllar que servirà per vetllar perquè la companyia compleixi les condicions.

Ni l'Agi ni Ryanair no van voler avançar quines seran les rutes que oferirà la companyia a partir de l'estiu vinent. El més previsible és el manteniment del gruix de les que hi ha actualment en servei i de les que s'oferien en la temporada d'estiu, a més de l'obertura d'algunes de noves i la recuperació d'algunes destinacions emblemàtiques. De moment, l'única que es va fer oficial ahir és la de Girona-Madrid, que tornarà a operar a partir de l'abril.

Retorn blindat a Reus

Pel que fa a l'aeroport reusenc, on la companyia Ryanair va deixar de volar el 6 de novembre arran de les discrepàncies amb les institucions, en el principi d'acord es preveu el retorn dels vols regulars de la companyia a partir de la primavera, amb el compromís de dur entre 500.000 i 900.000 passatgers anuals. A canvi, les institucions aportaran 3,5 milions cada any. La companyia irlandesa reprendrà els vols a finals de març, com ja estava previst en produir-se l'aturada hivernal, però, en aquest cas, en el pacte amb les institucions es preveu que, durant els cinc anys del conveni, Ryanair no podrà tornar a deixar sense vols regulars l'aeroport del Camp de Tarragona. En aquest sentit, Recoder va insistir que la Generalitat estarà atenta a tot incompliment del que s'hagi pactat, i que si es repeteix l'aturada en què ara es troba l'aeroport reusenc, el govern deixarà de pagar.

La represa de l'activitat suposarà, segons el comunicat de la companyia aèria, una “reinstauració” de les rutes i el manteniment de 500 llocs de treball vinculats a Ryanair a Reus. Les destinacions, però, no s'han definit, ja que, segons Recoder, el principi d'acord és de caràcter “dinàmic”. De moment, però, a la pàgina web de la companyia ja es poden reservar vols a partir de la primavera a deu destinacions diferents: sis a la Gran Bretanya (Birmingham, Bristol, East Midlands, Glasgow, Liverpool i Manchester), una a Irlanda (Dublín), dues a Alemanya (Düsseldorf i Frankfurt) i una a Bèlgica (Brussel·les). Fins llavors, l'aeròdrom reusenc tindrà com a única activitat la que produeixi l'aviació general, privada i corporativa. La marxa de Ryanair ha suposat la pèrdua de 350 llocs de treball vinculats a l'aeroport.

Molt bona valoració, sobretot si les rutes que es recuperen són les de països amb un aslt poder adquisitiu
Martí Sabrià
gerent de l'Associació Costa Brava Centre
És un acord positiu per al sector turístic en concret i per a tot l'empresariat gironí en general
Domènech Espadalé
president de la Cambra de Comerç de Girona
Cal seguir treballant tots junts per buscar companyies alternatives a Ryanair a Reus
Javier Villamayor
Regidor de promoció econòmica de l'ajuntament de tarragona
L'acord aporta llum a una situació que era preocupant i alhora trenca l'estacionalitat de l'aeroport
Carles Pellicer
Alcalde de Reus

Lleida vol el mateix tracte per a l'aeroport del govern

Lleida, per ara, ha quedat exclosa del principi d'acord entre la Generalitat i Ryanair, i les institucions de Ponent reclamen un acord similar per reactivar els vols comercials de l'aeroport de Lleida-Alguaire, l'únic que depèn del govern.

L'alcalde de Lleida, Àngel Ros, va ser contundent en qualificar d'“imprescindible” el mateix tracte per l'aeroport lleidatà, mentre que el, president de la Diputació, Joan Reñé, va demanar al conseller Recoder que “segueixi treballant i negociant per donar consistència a l'aeroport”. Tots dos van mostrar la seva satisfacció per l'acord i per les oportunitats econòmiques que recuperen Girona i Reus, fet que “demostra que el treball del govern dóna resultats, i ara cal que Alguaire vagi pel mateix camí”, segons Reñé. Ros va recordar que va ser a Lleida on Ryanair va marxar primer, trencant un contracte vigent. La companyia irlandesa va exigir el triple d'ajuts per mantenir les rutes a Milà i Frankfurt. El govern es va plantejar denunciar als jutjats la “plantada”, però per ara no s'ha fet cap pas en aquest sentit.

Lluís Recoder va dir ahir que “hi ha possibilitats” que la companyia'aèria torni a Alguaire, però sense concretar res. El conseller sí va criticar el govern estatal pel retard a aprovar la duana.

J. tort



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.