INFRAESTRUCTURES
La variant d'Olot continua encallada als despatxos
L'aprovació de l'informe d'impacte ambiental no serà possible aquest mes, tal com havia previst l'Ajuntament, sinó que tindrà lloc probablement a principi de l'any que ve
El calendari de l'Ajuntament d'Olot relatiu als tràmits per a la construcció de la variant nord –que ha d'unir la carretera de Vic amb l'autovia A-26– s'ha vist modificat en unes quantes setmanes: l'informe d'impacte ambiental no estarà enllestit aquest mes –com pretenia el consistori de la capital garrotxina– sinó que probablement no serà fins a les sessions de gener o febrer que el document s'aprovarà en la ponència corresponent del Departament de Territori i Sostenibilitat.
Execució difícil
L'alcalde, Josep Maria Corominas, ho va anunciar ahir al mateix temps que va treure importància al canvi de dates. “En cap cas no influirà negativament en el calendari global”, va dir. Ara per ara l'Ajuntament encara manté oficialment que al llarg del 2012 es completaran els tràmits administratius i que el 2013 començaran els treballs, però ho matisa. Atesa la delicada situació econòmica, l'equip de govern d'Olot no posa la mà al foc que la carretera s'executi el 2013. “Però que es farà, segur que es farà”, va concloure Corominas.
“Temps perdut”
En el mandat anterior i durant la campanya electoral, CiU va posar l'accent que la variant és una infraestructura indispensable per a la ciutat. Un cop instal·lats en el govern municipal, CiU ha insistit a donar-hi prioritat. En aquest context, i tal com havia expressat en altres oportunitats, Corominas va lamentar ahir que la tramitació de la variant no s'hagués fet anys enrere –amb referència als mandats del tripartit–, quan la situació econòmica era prou bona com per executar-la sense problemes. Segons l'alcalde d'Olot, el projecte va quedar encallat en la redacció de l'informe d'impacte ambiental per una qüestió política. ICV –que els darrers anys va gestionar el Departament de Medi Ambient– sempre ha demanat que la carretera sigui d'un sol carril per cada sentit. El nou govern de la Generalitat, en canvi, ha donat per descomptat que serà desdoblada.
Costarà 197 milions
Dels 3,5 quilòmetres que tindrà la futura variant nord d'Olot, la meitat seran en un únic túnel a la muntanya de Sant Valentí. Aquesta galeria i uns viaductes que s'hauran de construir per salvar la riera de Riudaura al pla de Sant Andreu són les parts més costoses del projecte, el pressupost del qual serà d'uns 197 milions d'euros, segons les previsions.
La variant de les Preses
L'empresa pública que ha de fer les obres, Gisa, de moment només preveu destinar a la variant d'Olot 138 milions d'euros. Com que la variant de les Preses encara no té un traçat ben definit i, per tant, té l'execució més lluny, l'equip de govern olotí proposa que de moment s'aprofitin recursos destinats a aquesta segona obra per avançar en la variant d'Olot. Els dos projectes, però, haurien d'entrar en servei de manera simultània, va recalcar ahir Corominas.
LES XIFRES
LA DATA
Manar la pressa a Foment perquè faci la seva part
La futura carretera destinada a evitar que passi pel mig d'Olot el trànsit entre els túnels de Bracons i l'autovia A-26 és un trencaclosques en què han d'encaixar els recursos econòmics, les solucions tècniques i les consideracions mediambientals, però també els interessos de dues administracions diferents. Si bé el gros del traçat és cosa de la Generalitat, la connexió a la banda nord –amb l'autovia– és responsabilitat del Ministeri de Foment. A l'alçada de l'hostal del Sol, la variant s'ha d'unir a la carretera que l'Estat ha de fer entre la zona de les Cols (on ara s'acaba l'A-26) i la Vall de Bianya, una iniciativa que encara no té projecte, però que se sap que ha d'incloure uns túnels i que, per tant, serà cara. Josep Maria Corominas va avançar ahir que properament l'Ajuntament començarà a treballar per manar la pressa al nou executiu espanyol.