Ryanair i Generalitat firmen l'acord
La companyia anuncia avui la signatura definitiva de l'acord per operar a Girona
L'entesa estava pendent que Aena no apugés taxes, i ja serà vàlida per a la temporada d'estiu
Ryanair anunciarà avui la signatura definitiva de l'acord per continuar operant a l'aeroport de Girona. Així es confirmarà el preacord que havia fet públic l'Agi –l'organisme format per la Generalitat, la Diputació, l'Ajuntament de Girona i la Cambra de Comerç– a mitjan novembre, i que estava pendent només que Aena no apugés les taxes a Girona el 2012. I tal com havia anunciat aquest diari, les taxes s'han mantingut igual fins al moment, de manera que això s'ha traslladat a un acord definitiu. Tant Ryanair com la Generalitat han firmat ja el document definitiu, que inclou les clàusules redactades en el preacord. En la presentació de l'acord d'avui, a Barcelona, hi haurà el vicepresident de Ryanair Michael Cawley. A part de l'anunci de l'acord final, està previst que s'anunciïn totes les rutes que es faran a partir del març a l'aeroport de Girona.
Amb la firma final, Ryanair i les administracions han segellat l'acord que vincula la companyia a Girona durant cinc anys, amb unes condicions diferents respecte a l'últim conveni. Així s'acabarà un serial que ha durat un any, durant el qual la companyia ha anat retallant el nombre de vols a Girona a causa de la manca d'acord amb el govern de la Generalitat. Aquest hivern ha estat el de menys activitat de Ryanair en els últims anys a Girona, amb tan sols 25 rutes i tres avions en base, gairebé la meitat que l'hivern de fa dos anys.
Pendents de la confirmació del vol a Madrid
RedaccióTot i que l'acord no estava signat, Ryanair ja havia anat carregant les últimes setmanes moltes rutes per a l'aeroport de Girona. Així, en la seva pàgina web ja es podien comprar bitllets per a la gran majoria de destins que hi haurà aquesta temporada d'estiu, que començarà l'últim cap de setmana de març. Queden pendents encara algunes rutes més que està previst que la companyia anunciï avui. Entre aquestes hi ha el reclamat enllaç amb Madrid, que des que Ryanair el va suprimir l'estiu passat havia quedat vacant. Les negociacions per part de l'Agi per trobar-li un substitut no van fructificar, malgrat que hi va haver diversos intents. El més important va ser el d'Spanair, que en diversos moments va semblar que estava a punt d'arribar a un acord. Fins i tot el president de la Cambra de Comerç de Girona Domènec Espadalé havia afirmat en un acte públic que el pacte estava fet, i que el president d'Spanair Ferran Soriano l'havia trucat personalment per informar-lo de la notícia.
Al final, les peticions de l'aerolínia i el procés en què es troba per cercar un soci que la faci viable van impedir la signatura. Per això es va reprendre l'opció de Ryanair, i amb el preacord el conseller Lluís Recoder va anunciar que seria l'aerolínia irlandesa de baix cost la que tornaria a oferir la ruta. Si no hi ha res de nou, tornarà a ser operativa a partir de finals de març.
Capitals europees
D'entre les rutes que ja ha anunciat Ryanair, destaca la recuperació de l'enllaç amb algunes de les grans ciutats europees que s'havien perdut aquest hivern. Per exemple, Girona tornarà a tenir connexió amb Dublín, Milà, Brussel·les, Düsseldorf i Londres, amb vols a Stansted i Luton. A més, s'oferiran altres rutes clàssiques de Ryanair a Girona, com Manchester, Bratislava, Magdeburg o Maastricht. També hi haurà noves rutes que fins ara no s'havien ofert mai, com és el cas de la ciutat irlandesa de Knock o la primera connexió amb un aeroport finlandès, Turku. A part, hi ha confirmat per a l'estiu els vols de Wizz Air i Transaero amb Kíev i Moscou.
L'acord torna a situar Girona en posició capdavantera
L'acord que han firmat Ryanair i les administracions és un punt i a part. De fet, assenta unes noves bases de relació i trenca alguns dels esquemes que s'havien mantingut fins ara. Així, l'aeroport de Girona torna a ser una altra vegada pioner en els acords que la companyia irlandesa firma allà on opera. Quan l'aerolínia va aterrar a Girona, es va signar un document en què les administracions pagaven en concepte de publicitat i màrqueting, lligat al número d'avions que Ryanair tenia a la base de Girona. Això, que va ser una novetat important, s'ha traslladat després a molts altres aeroports.
Ara, i fruit del complex procés de negociació que hi ha hagut durant un any, aquestes bases han canviat. Ryanair i l'aeroport de Girona es necessiten mútuament i, per tant, l'acord era qüestió de mesos. De fet, la companyia mai no va abandonar la base de Girona tot i l'aterratge al Prat, i cap de les dues parts no va tancar mai la porta a continuar amb les reunions. Ara, les condicions pactades han variat en aspectes cabdals: d'una banda, els terrenys per construir un hotel i la creació d'un hangar –on Aena haurà de donar el vistiplau– permetran fidelitzar la companyia. A part, les quantitats econòmiques variaran en funció dels viatgers, amb un màxim per part de les administracions públiques. Si Ryanair en porta menys dels establerts com a mínim, haurà de pagar. I si en porta més dels previstos, serà per pròpia iniciativa i sense compensacions més grans. En tot cas, a ningú no se li escapa que l'acord és prou obert per negociar xifres a l'alça. De fet, hi haurà una comissió de seguiment per controlar-ne el compliment i decidir rutes que interessin al territori. L'únic problema vindrà si Aena apuja les taxes per sobre de l'IPC. Per això l'acord és positiu, però no soluciona el problema principal, que és el de la gestió. Sense una gestió individualitzada, sempre s'estarà pendent d'ajudes. Falta veure ara quin serà el model que el PP implantarà a Aena, i si Girona se'n podrà beneficiar.
Acord per cinc anys
El preacord entre la companyia i les administracions que es va anunciar el novembre preveia unes condicions diferents respecte a les pactades amb l'anterior govern de la Generalitat. En total, per part de l'Agi es pot arribar a pagar fins a uns 5,8 milions d'euros als quals s'hauran de sumar les aportacions privades, de manera que es podria arribar fins als 7,5 milions. Això seria per a un mínim de 3 milions de viatgers. Una de les diferències és que aquesta quantitat és gradual, de manera que si Ryanair porta menys viatgers, la quantitat a pagar serà més petita. Fins i tot, si la companyia no compleix uns mínims haurà d'indemnitzar les administracions i pagar una compensació. A més, s'ha ofert a Ryanair uns terrenys prop de l'aeroport perquè hi pugui construir un hotel, i l'aerolínia s'ha compromès a tenir un hangar de manteniment a l'aeroport de Girona. Això permetrà fidelitzar Ryanair a Girona, i així evitar els estira-i-arronses d'aquest últims anys.