Infraestructures

infraestructures

Les obres del centre del Far-Vilamalla, a finals d'any

El director de Cimalsa va anunciar que la primera fase podria començar d'aquí a un any, i aposta per una gestió privada

S'aprofitarà la terminal actual de Renfe i la connexió amb el tercer rail

Les obres per començar a edificar el futur centre intermodal de l'Empordà, entre el Far i Vilamalla, haurien de començar a finals d'aquest any o principi del vinent com a molt tard. Així ho va assegurar ahir el director general de Cimalsa (Centrals i Infraestructures per a la Mobilitat i les Activitats Logístiques), Isidre Gavín, que va protagonitzar la jornada del Cercle d'Infraestructures de Girona a la Cambra de Comerç. Gavín va defensar que es tracta d'un projecte necessari, però que amb les actuals circumstàncies econòmiques és molt difícil tirar-lo endavant tal com estava plantejat. El cost del projecte estava xifrat en uns 150 milions d'euros, dels quals 117 milions eren per a la primera fase, que incloïa la connexió amb la terminal de Vilamalla i diverses vies amb capacitat per a trens de fins a 1.500 metres.

Ara, Cimalsa ha adjudicat ja la redacció de l'estudi informatiu i la declaració d'impacte ambiental del nou projecte: “Hem transformat el projecte en viable i executable, així que el podem fer de manera immediata en una primera fase”, va dir Gavín, que va afegir que tenen el vistiplau dels ajuntaments i el Consell Comarcal. Els canvis consisteixen a aprofitar la infraestructura existent al voltant de la terminal de Renfe a Vilamalla i les vies de la línia convencional i el tercer rail. Això costarà uns 40 milions d'euros, i s'està parlant amb diverses empreses interessades en la seva explotació per tirar-ho endavant. A més, també s'està pendent de les possibles ajudes europees, ja que el projecte està considerat d'interès per la Comissió Europea i està més avançat que d'altres de similars.

Pel que fa a l'obra, la intenció és fer quatre vies en l'espai on estava previst fer les zones d'expedició i recepció de trens, de manera que també s'hi puguin fer les operacions de càrrega i descàrrega de les mercaderies. Tindrà capacitat per a trens de 750 metres, amb un ample internacional i ibèric. En aquest sentit, la infraestructura existent serà la que reduirà la inversió, i també es buscarà la col·laboració privada: “La gestió en temes ferroviaris també ha de ser privada parcialment o totalment, perquè és la manera que sigui eficient”, tenint en compte l'anàlisi entre el cost i el benefici. Per a més endavant es deixaria la resta del centre logístic tal com estava previst, un projecte que no s'abandonarà: “La terminal està ben situada en un punt estratègic i ben connectada amb el tren convencional, el TAV i una hipotètica variant ferroviària. Per això treballem a tota velocitat perquè sigui una realitat en el mínim temps possible”, va dir Gavín.

Corredor mediterrani

El centre intermodal de l'Empordà s'ha vist sempre com l'obra que pot permetre aprofitar el corredor mediterrani a les comarques gironines. El mateix president de la Cambra de Comerç, Domènec Espadalé, ho va recordar ahir, insistint també que “la logística és un dels punts on les empreses poden millorar”. El president del Cercle d'Infraestructures, Pere Macias, també va destacar que “és important tenir els projectes fets, perquè és una gran oportunitat que s'ha de vincular també amb la plataforma ferroviària de Portbou”.

LA XIFRA

750
metres
de llargada dels trens serà la capacitat inicial del centre intermodal en la seva primera fase.

LA FRASE

El projecte que hi havia no és viable; l'hem transformat i així el podrem fer d'una manera immediata
Isidre Gavín
director general de cimalsa

LA DATA

19.10.11
La Comissió Europea
va apostar per l'eix mediterrani com a corredor prioritari.

Cimalsa s'orientarà més cap al sector empresarial

Isidre Gavín va comentar també la seva voluntat de canviar les línies d'actuació de Cimalsa, basades fins ara a posar sòl logístic a disposició de les empreses. El director general de Cimalsa creu que s'ha d'orientar més cap a una eina de suport per al sector empresarial, utilitzant l'Observatori de la Logística per analitzar l'evolució del sistema logístic: “La clau és treballar en la intermodalitat per guanyar eficiència.” A més, va defensar que ara toca no parlar tant de noves inversions en infraestructures, sinó rendibilitzar millor les ja existents, com ara la xarxa ferroviària.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.