Santi Vila qualifica l'N-II de “corredor de la mort”
L'alcalde de Figueres exigeix a Foment que actuï a la circumval·lació de la carretera nacional a la ciutat
Diu que la situació que és “inadmissible”, després de l'accident amb cinc morts de diumenge a la nit
L'alcalde de Figueres, Santi Vila, exigeix al Ministeri de Foment que el cinturó de ronda, la circumval·lació de l'N-II a Figueres, deixi de ser el que qualifica com “un autèntic corredor de la mort” que està comportant “gravíssimes conseqüències” pels nombrosos accidents que s'hi registren. Vila reclama una solució urgent per a un dels trams més conflictius de les comarques gironines, després de l'accident de diumenge a la nit que va causar cinc morts i quatre ferits, en xocar una camioneta i un camió.
L'alcalde, que va lamentar aquestes morts, va assegurar que Figueres es troba en una situació d'“absoluta indefensió” davant d'aquesta qüestió, i va recordar que des dels anys noranta que el Ministeri de Foment té sobre la taula diverses alternatives per millorar aquest tram d'N-II d'onze quilòmetres, però que mai n'ha acabat concretant cap. “És comprensible que s'hagi de planificar durant un temps, però no vint anys”, va afegir-hi l'alcalde. Sobre la indefinició entorn del futur d'aquesta carretera, Vila va assegurar: “Estem cansats de mesures pal·liatives.” I és que en els últims anys, en vistes a l'alt nombre d'accidents, Foment ha fet diverses actuacions per mirar de fer baixar la sinistralitat, reduint la velocitat als 80 quilòmetres per hora o posant una línia contínua per evitar avançaments, per exemple.
L'alcalde també va parlar ahir de les possibles causes dels accidents que s'han produït al cinturó de ronda dient que és “una via estreta d'un sol carril per sentit que de vegades fa l'impressió de ser una autovia, i això provoca alguns cops avançaments imprudents”.
LES FRASES
Les tradicions hi són per complir-les
L'N-II continua sumant morts impassiblement, amb la mateixa cadència amb què es van succeint els governs de l'Estat i les promeses de desdoblament. Passen els anys, i el problema persisteix. Mentre en els temps de bonança s'han construït autovies de dubtosa utilitat, ara les restriccions pressupostàries difícilment permetran tirar endavant l'ampliació a quatre carrils d'un dels dos grans passadissos entre els estats espanyol i francès. L'“autovia del nord-est”, com la va anomenar la ministra Ana Pastor fa deu dies, no deixa de ser això, un extrem massa allunyat del centre perquè se'l tingui en compte. Per més vehicles que hi passin o per més accidents que hi hagi. Els trams entre Medinyà i Orriols; Caldes i Sils, i Sils i Maçanet continuen esperant una represa de les obres que en el primer cas difícilment arribarà. Entre Caldes i Sils, on la carretera està en més mal estat, qualsevol cosa que no sigui una ràpida adjudicació –que l'anterior govern va deixar a punt– seria una mofa més a la paciència i dignitat de les comarques gironines i dels milers de conductors que hi passen diàriament. La part sud de l'N-II sembla que és la que té més possibilitats de desenvolupar-se perquè és on els projectes estan més avançats. Però a part dels dos trams que ja s'havien començat, quedarà fer encara de Maçanet a Tordera, una obra molt cara pels temps que corren. A la part nord, entre Vilademuls i la Jonquera, res no indica que es desencalli en un període relativament curt de temps. A més, l'Estat ja ha deixat clar que no vol desdoblar més vies en els mateixos corredors on ja hi ha autopistes. La ministra Pastor va anunciar en la seva primera compareixença un reguitzell d'obres pendents a l'Estat espanyol, però no va definir quines considera més prioritàries. El PP, com ha fet cada govern, va prometre durant l'última campanya electoral que desdoblaria tota l'N-II. Amb l'experiència de tots aquests anys, és difícil de creure. Les tradicions hi són per complir-les.