Infraestructures

infraestructures

Aena apuja taxes a Girona i perilla l'acord amb Ryanair

L'aeroport de Girona ha pujat de categoria des del gener i les companyies han de pagar 1,3 euros més per viatger

El conveni amb la línia aèria depèn que els preus es mantinguin com els del 2011

Quan es va anunciar l'acord amb Ryanair, el novembre passat, es va deixar clar que la companyia podria trencar-lo si hi havia un augment de taxes a l'aeroport de Girona respecte del 2011. Tot i que les taxes aeroportuàries no han augmentat i que s'està pendent que el nou pressupost de l'Estat dictamini si ho faran o no, a Girona sí que ho han fet. Segons s'indica en la guia de tarifes d'aquest any, Aena ha canviat la categoria de l'aeroport i l'ha apujada un esglaó, fet que a la pràctica ha comportat un increment de les taxes de viatgers. El 2011 s'havien de pagar 3,57 euros per passatger europeu, i 5,36 si eren de fora d'Europa. Des del gener passat, aquestes tarifes són de 4,87 i 7,3 euros, un augment d'1,3 i 1,94 euros respectivament.

Abans, l'aeroport de Girona formava part d'un grup en què n'hi havia d'altres com ara els de Reus, Granada, Santander, la Corunya o Saragossa, però ara està englobat amb aeroports de més categoria, com per exemple els de Bilbao, Fuerteventura, Eivissa, Sevilla o València. De fet, aquesta és la categoria que li correspon pel nombre de viatgers, però gràcies a un acord polític dels anteriors governs s'havia afegit una disposició addicional transitòria segons la qual Girona i els aeroports canaris quedaven en una categoria inferior perquè són aeroports clarament turístics. Ara aquesta disposició ha caducat i Aena ha tornat a col·locar l'aeroport on li correspon.

Uns dos milions d'euros

Aquesta decisió i les noves taxes, que ja s'apliquen, fan perillar l'acord amb Ryanair. De fet, això podria suposar a la companyia uns dos milions d'euros a pagar de més a Aena per ser a Girona, segons les previsions sobre el nombre de viatgers que té a hores d'ara. Per tant, podria trencar el conveni firmat i tornar a deixar una base mínima a l'aeroport de Girona.

LES XIFRES

1,3
euros per viatger
europeu és el que s'ha de pagar de més a l'aeroport de Girona des del gener.

LA DATA

16.10.11
és el dia
en què es va anunciar el preacord entre Ryanair i les administracions gironines.
7,5
milions
d'euros és el màxim que s'hauria de pagar a Ryanair cada any a Girona si porta el nombre de viatgers previst.
Les claus

La decisió és ara a les mans dels polítics

oriol mas

Quan semblava que tot el serial amb Ryanair s'havia acabat per força temps, ja hi tornem a ser abans fins i tot que es comenci a aplicar el conveni. La pujada de categoria de l'aeroport de Girona afecta totes les companyies que hi treballen, però el cas de Ryanair és el més problemàtic, perquè per volum de viatgers és la que surt més perjudicada. I, en el conveni, el govern català es va negar a assumir les pujades de taxes que pogués fer Aena. A canvi, es va deixar via lliure a Ryanair perquè fes el que volgués si això passava. La pilota, doncs, era a la teulada de l'Estat. L'endemà mateix de la firma del preacord, l'aleshores cap de llista del PP a Girona, Enric Millo, va assegurar públicament que es comprometia a lluitar per la viabilitat de l'aeroport i que defensaria a Madrid que les taxes de l'aeroport de Girona no augmentessin. Fins i tot va anar més enllà i va defensar un model de gestió viable per als aeroports, en què es reforcés el de Girona. El PP és, doncs, qui té ara la possibilitat de portar a la pràctica aquelles paraules, i mantenir la disposició addicional que hi ha a la guia de tarifes d'Aena. La resta de grups segur que pressionaran en aquest sentit, i ara del que es tracta és que tots es posin d'acord per evitar mals majors a l'aeroport.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.