infraestructures
L'AGi no afegirà diners si apugen les taxes a l'aeroport
Les administracions gironines descarten compensar Ryanair si es manté la pujada de les tarifes
Comencen les gestions polítiques a Madrid per intentar reconduir la situació i salvar l'acord
L'augment de les taxes de l'aeroport de Girona va ser ahir el tema central de la reunió dels diversos integrants de l'AGi –Associació per a la Promoció i el Desenvolupament de les Comarques Gironines–, que és qui negocia els acords amb les companyies aèries. El fet que hagi caducat una disposició que reduïa la categoria de l'aeroport ha provocat que Aena hagi englobat les instal·lacions de Vilobí en un rang superior, i això és el que ha desembocat en un augment d'entre 1,3 i 1,9 euros de les taxes per cada viatger. I l'acord amb Ryanair a Girona està supeditat, precisament, al fet que no augmentin les taxes. Per tant, si no se soluciona aquest canvi de categoria, Ryanair pot prendre la decisió de no complir l'acord, i tornar a deixar la base de Girona sota mínims.
En un comunicat, l'AGi –formada per Generalitat, Diputació, Ajuntament de Girona i Cambra de Comerç– va recordar ahir que “el de Girona és un aeroport que genera beneficis a la xarxa d'Aena i que les institucions implicades en la promoció de l'aeroport no poden compensar un augment de taxes, que no redundaria en millores a l'aeroport, sinó a engreixar la caixa comuna de tots els aeroports de la xarxa estatal”. El delegat del govern a Girona, Eudald Casadesús, va afirmar: “El que no podem fer és pagar les taxes d'Aena” i va recordar que aquest va ser precisament un dels elements que van fer retirar l'acord d'intencions que havia signat l'anterior govern amb Ryanair. “Nosaltres posem acords comercials, i això és el que tenim a les nostres mans, no ajudar a pagar taxes”, va afegir. A més, s'assenyala que Aena s'havia compromès a no augmentar les taxes aquest 2012, i amb el canvi de categoria ara ja hi ha hagut un augment. A més, no és descartable que els pressupostos de l'Estat incorporin una altra pujada de tarifes.
Per això han començat ja les gestions polítiques per intentar que, primer de tot, es retorni l'aeroport de Girona a la categoria inferior en què estava fins ara. Segons van informar, el diputat de CiU Pere Macias és qui ha plantejat el tema a Aena, assenyalant que no hi ha hagut cap canvi que motivi haver de retirar la disposició. Ara s'està en espera d'una resposta. Finalment, l'AGi es va reiterar el compromís amb l'aeroport i la voluntat d'aconseguir-ne el traspàs, per “gestionar-lo de manera individual amb una estratègia comercial pròpia al servei del territori”.
LA FRASE
LA DATA
Aena es tira pedres a la seva teulada
A Aena és a qui li toca ara moure fitxa. D'ella depèn que l'aeroport de Girona recuperi el creixement anunciat divendres passat per Aena mateix. Quan el 2011 es va signar la disposició transitòria per rebaixar la categoria de l'aeroport i així reduir les taxes –cosa que també es va fer als aeroports canaris–, Aena va demostrar sensibilitat cap a Girona. I ara Aena hauria de ser la principal interessada a repetir l'operació perquè en sortiria beneficiada. Si es mantenen les taxes previstes en la guia de tarifes de 2012, Ryanair probablement tornarà a fer una demostració de força i utilitzarà la clàusula que li permet incomplir l'acord. Per tant, tornaríem a unes xifres de mínims i el primer damnificat segur que seria el vol a Madrid. Això, al cap i a la fi, repercutiria en una disminució d'ingressos a Aena ja que per Vilobí hi passarien molts menys viatgers, que paguen en part les administracions catalanes. Els últims anys Girona era dels pocs aeroports estatals amb beneficis, i sembla que el 2011 es quedarà amb uns resultats d'explotació propers a zero. Aena té grans professionals a les seves files, però l'estructura radial i de caixa única que té interioritzada va en contra fins i tot dels seus propis interessos. El cas de les taxes a Girona n'és un exemple.