infraestructures
L'aeroport recuperarà la categoria de taxes del 2011
Tot indica que en els pressupostos es farà marxa enrere en l'augment que Aena va fer en les tarifes del 2012
El PP ho veu ben encarrilat, si bé la decisió definitiva no se sabrà fins dimarts
L'Estat rectificarà l'augment de categoria que ha aplicat des del gener d'aquest 2012 a l'aeroport de Girona. Això és el que s'apunta des de diverses fonts, malgrat que fins dimarts no es coneixeran els detalls dels pressupostos de l'Estat. En tot cas, tot indica que es mantindrà la disposició transitòria que permetia a l'aeroport de Girona –i també a alguns de les Canàries– tenir unes taxes de viatgers més baixes, gràcies a l'aplicació d'unes tarifes corresponents a una categoria inferior a la que correspon a Girona per nombre d'usuaris. Aquesta excepció es va aplicar en aquests aeroports per motius turístics. La diferència entre aplicar una categoria o altra representa un 36% del cost de les taxes de viatgers. I això posava en risc l'acord de les administracions gironines i catalanes incloses en l'AGi amb Ryanair, ja que si hi ha un augment de tarifes, la companyia té el dret de trencar l'acord.
De fet, des que es va fer públic l'augment de categoria de l'aeroport de Girona, els partits i les administracions han mantingut converses amb Aena i el Ministeri de Foment perquè fes marxa enrere. I sembla que aquests moviments fructificaran finalment dimarts, quan es presentin els pressupostos. La diputada del PP Concepció Veray reconeixia ahir: “Hem estat treballant en això tant Alícia Sánchez-Camacho com Enric Millo i jo mateixa, perquè és la nostra voluntat, i estem esperançats que s'aconseguirà.” En aquesta línia, Veray explicava que el turisme és un sector clau per a l'economia gironina per sortir de la crisi, i que “sempre hem volgut fer competitiu l'aeroport de Girona, sobretot respecte del Prat per atraure les companyies de baix cost”.
Per la seva banda, el diputat de CiU Pere Macias explicava també que, si bé no es podrà saber fins dimarts si l'aeroport manté o puja de categoria, “les impressions són positives”. De les converses que ha mantingut amb responsables ministerials, Macias afirma que “hi ha bona predisposició” a conservar la mesura de la disposició transitòria.
El que també falta per conèixer amb més exactitud és si, independentment de la categoria, pugen en general les taxes aeroportuàries. En aquest sentit, guanya pes la possibilitat que hi hagi un augment general en tots els aeroports, però que no seria especialment fort. En canvi, al Prat i Barajas sí que seria una pujada espectacular. Així augmentaria notablement el diferencial entre Barcelona i Girona, i això afavoriria l'aeroport gironí. També serviria per poder negociar amb més marge de maniobra amb Ryanair, ja que en haver-hi un augment de taxes –encara que més reduït– podria utilitzar la clàusula de trencament de conveni. Però l'augment de la diferència amb Barcelona, que serà més substancial que en l'actualitat, farà que no estigui en la posició de força que té fins ara.
LA XIFRA
LA DATA
Seixanta-nou rutes per aquesta temporada
En total, des de l'aeroport hi haurà 69 rutes operatives aquesta temporada d'estiu, amb 22 novetats respecte de l'estiu de l'any passat, i una mitjana de 550 operacions setmanals.
L'N-II, l'altre gran tema pendent dels pressupostos de l'Estat
Els pressupostos de l'Estat que es presentaran complets dimarts que ve tenen una altra gran incògnita: l'N-II. Un dels focus gironins en els pressupostos serà precisament per veure si hi ha alguna partida destinada al desdoblament de l'N-II. El tram entre Caldes i Sils és el que té més possibilitats que es desencalli, ja que l'anterior govern fins i tot ja l'havia adjudicat, a Acciona. Pel que fa a la resta de trams, sembla que serà més complicat que comencin.
La temporada d'estiu ha començat amb normalitat
La temporada d'estiu de l'aeroport va començar diumenge passat, i per ara s'està desenvolupant amb normalitat. Ryanair està operant totes les 58 destinacions previstes segons el conveni, i també han començat les rutes d'estiu Transavia i Wizz Air, que manté el vol a Kíev. L'única incidència que hi ha hagut va ser dijous, amb la vaga, quan es van haver de suspendre dues rutes, una amb Palma de Ryanair i la de Kíev de Wizz Air.