opinió
Unes taxes per canviar el rumb
La confirmació que Aena mantindria la categoria del 2011 de l'aeroport de Girona ha estat la principal bona notícia del pressupost de l'Estat a la demarcació. No modificar l'augment de categoria que havia recollit Aena hauria posat en risc l'acord amb Ryanair i, per tant, una part del negoci del sector turístic. Aquest ha estat un èxit que s'ha cuinat als passadissos del Congrés durant l'última setmana, després que la notícia agafés amb el peu canviat el PP, i malgrat que CiU havia advertit ja amb anterioritat del problema que es podia produir. El canvi de categoria era una decisió purament política, i per aconseguir-lo s'ha barrejat la bona voluntat del PP –Girona és l'excepció a tota la xarxa d'Aena, ja que els aeroports canaris que gaudien de la mateixa disposició no han corregut la mateixa sort– amb l'experiència de CiU, ja que Pere Macias i Jordi Xuclà van saber tocar les tecles adequades. Així s'ha resolt un problema que hi tornarà a ser l'any vinent, quan s'hagi de renovar la disposició transitòria. La rebaixa de la categoria permet mantenir gairebé congelades les taxes de viatger, però en canvi hi ha hagut altres taxes –que s'inclouen en cada bitllet– que sí que han augmentat a Girona com ho han fet a la resta d'aeroports. Bàsicament, la de seguretat ha pujat un 66% –de 2,08 a 3,46 euros– i la de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria, un 192% –de 0,13 a 0,38–. Així, per cada bitllet un viatger pagarà ara a Girona 8,06 euros, pels 6,38 de l'any passat. O sigui, un 20% més. Per tant, Ryanair podria igualment reclamar compensacions en virtut de la clàusula que li permetia incomplir l'acord per Girona si hi havia augment de taxes. Però l'abast de la pujada, comparada amb la que hi hauria hagut si no s'hagués tornat a rebaixar la categoria, és relativament menor i no preocupa les autoritats vinculades amb l'AGi. Es dóna per fet que no hi haurà problemes amb Ryanair, i que s'arribarà a un acord per mantenir el conveni.
En aquest punt és de vital importància el diferencial amb Barcelona. El 2011, i sumant aquestes diverses taxes, cada viatger pagava 12,02 euros al Prat, i a partir d'ara en pagarà 21,05. Per a totes les companyies, aquest és un increment que afectarà el seu compte de resultats mentre no apliquin el diferencial al preu dels bitllets. Però per a les companyies de baix cost, la patacada és molt seriosa. Especialment per a Ryanair, que necessita uns alts percentatges d'ocupació perquè els vols siguin rendibles, i que ara encara veurà més reduït el seu marge a Barcelona tenint en compte que també hi ha d'abonar altres taxes, com ara per l'ús de passarel·les. Amb l'augment de preus al Prat i Barajas, Aena ha començat a aplicar el que no havia fet mai i que sí que haurien fet els gestors guanyadors del fallit procés de privatització, que és equilibrar ingressos i despeses. Això fa més competitiu el de Girona, i Ryanair perd part de la seva posició de força en les negociacions. A mitjà termini, no seria estrany veure el retorn a Vilobí d'alguns dels avions i de les rutes que la companyia va traslladar al Prat.