infraestructures i serveis
El govern vol descomptes als peatges de l'AP-7 i l'AP-2
Demanarà a l'executiu de Rajoy que apliqui en aquestes autopistes les bonificacions que la Generalitat fa en les seves
Està disposat a augmentar el descompte per recurrència d'ús d'un peatge, però no el model actual
ERC vol algun rescat i el PSC, que paguin les concessionàries
El govern català demanarà a l'executiu de Rajoy que bonifiqui els peatges catalans de les autopistes AP-7 i AP-2 de la mateixa manera que la Generalitat ho fa en les seves vies. Aquesta és la mesura que proposa l'executiu avui per avui per fer front al desequilibri que hi ha entre autopistes de pagament i autovies gratuïtes a Catalunya respecte de la resta de l'Estat. Estendre les bonificacions a les dues autopistes estatals permetria que també se'n beneficiessin els conductors de Tarragona, Girona i Lleida, que avui no ho fan perquè totes les barreres amb descomptes són les que té la Generalitat al voltant de l'àrea metropolitana de Barcelona. El Departament de Territori i Sostenibilitat ha volgut desvincular la reunió d'ahir a la nit del grup de treball sobre la reordenació dels peatges de la campanya #novullpagar, en què ja han participat uns milers d'usuaris de les autopistes i que ha suposat la tramitació de 6.000 denúncies contra els deutors, segons les darreres dades publicades pel Servei Català de Trànsit.
El govern aspira aconseguir a mig termini el fons estatal de rescat que hauria de permetre a la Generalitat gestionar uns 320 milions anuals del que es recapta de les concessionàries en impost de societats, IVA i altres tributs autonòmics. L'objectiu d'aquest fons que reclama gairebé unànimement el Parlament seria la redistribució dels diners de manera proporcional al que cada comunitat recapta. El secretari d'estat d'Infraestructures, Rafael Catalá, havia declinat en una carta la seva assistència al grup de treball, una absència que es lamenta des del Departament de Territori tenint en compte que l'Estat és el titular de la majoria de peatges que hi ha a Catalunya, tot i recordar també que el grup de treball només és un òrgan consultiu. El govern no pensa canviar el model de bonificacions establert enguany que deixa de bonificar als residents excepte en el cas del peatge del túnel del Cadí, manté els descomptes per recurrència d'ús i per als vehicles d'alta ocupació i afegeix el dels vehicles, que no superen un determinat llindar d'emissions contaminants. L'executiu de Mas sí que està disposat a parlar de l'augment de bonificacions a la recurrència de pas quan aquesta es considera de “mobilitat obligada”, és a dir, quan els conductors no usen un peatge només els 16 cops mensuals avui establerts en el model per a les barreres de la Generalitat més pròximes a Barcelona, sinó dos cops diaris durant totes les jornades laborals per anar i tornar del lloc de treball. En aquest cas excepcional i de cara al futur, depenent de la disponibilitat pressupostària, el govern estaria disposat a augmentar la bonificació actual del 30% per un percentatge superior. El PSC demana que siguin les concessionàries les que assumeixin les bonificacions i, juntament amb ICV, defensen el cobrament de l'eurovinyeta al transport de mercaderies. ERC vol directament el rescat de peatges en aquelles concessions on s'hagi trencat l'equilibri econòmic i financer.
LA FRASE
Segona mobilització al Maresme
El Maresme tornarà a mobilitzar la ciutadania contra els peatges el diumenge dia 20. Aquest cop, però, ho farà amb un marcat sentit identitari perquè a la demanda de la plataforma Prou Peatges Maresme s'hi afegeix la convocatòria de l'Assemblea Nacional per Catalunya (ANC) de la comarca que encapçala una nova caravana a favor de la independència. En aquest sentit, es convoca els participants als dos extrems del territori –Montgat i Tordera– des d'on sortiran els vehicles en comitiva per l'autopista. El punt de trobada tornarà a ser el peatge de Vilassar de Dalt. Els organitzadors destaquen la bona entesa de totes les entitats participants i auguren superar el nombre de vehicles de la trobada anterior i han garantit que treballaran per mantenir l'ordre durant l'esdeveniment. En l'acte també hi han pres part l'alcalde d'Alella, Andreu Francisco (ERC), i l'alcaldessa de Sant Pol, Montserrat Garrido (CiU), que han donat suport a la iniciativa. En el cas de Garrido, però, ha matisat que el govern de la Generalitat és el gran perjudicat quan no es paguen els peatges.