infraestructures
L'estació de la MAT a Santa Llogaia, gairebé aixecada
Red Electrica té gairebé fet l'edifici de l'estació transformadora de la línia subterrània
Després de l'estiu s'ha de construir la subestació de la línia aèria
Hi haurà tres edificis en 12 hectàrees
L'estació transformadora de la MAT a Santa Llogaia està gairebé aixecada. L'edifici, de grans dimensions, s'ha construït en pocs mesos, ja que es fa amb mòduls prefabricats i un cop estigui acabat, després s'hi haurà de posar la maquinària que haurà de transformar de corrent continu a corrent altern. El motiu és que la línia elèctrica d'alta tensió subterrània, que s'està fent a partir d'aquest municipi i fins a Baixàs, funciona amb corrent continu, mentre que la línia aèria, de Santa Llogaia cap a Bescanó, va amb corrent altern.
Desplaçada més lluny
Segons ha explicat l'alcalde del municipi, David Bahí, Red Eléctrica va començar les obres de la MAT a final de l'any passat, amb el moviment de terres. Però no ha estat fins a les últimes setmanes quan s'ha començat a veure les dimensions de l'estació transformadora, que fa quinze metre d'altura. David Bahí explica que l'Ajuntament i els veïns van aconseguir desplaçar aquest edifici del poble, de manera que ara es veurà menys des del nucli. “L'anterior mandat vam fer molt esforç i moltes al·legacions perquè s'allunyés del poble. I ho vam aconseguir. No la veiem gaire, però sí que es veurà i sobretot al municipi a la zona cap al cementiri és on es veurà més”, concreta l'alcalde de la població altempordanesa.
Això no fa que l'Ajuntament hagi renunciat a demanar compensacions pels pas de la infraestructura elèctrica pel municipi. El consistori ha posat sobre la taula a la companyia que cal una compensació per aquestes infraestructures. El que planteja l'alcalde és que a banda de la compensació pel pas de la línia en si, el que cal és parlar dels edificis que es construiran.
David Bahí recorda que la de l'estació transformadora no serà l'única gran edificació que hi haurà al municipi. En aquest sentit, avança que passat l'estiu o principis de tardor es preveu que comencin les obres de la subestació de la línia aèria.
A més a més, s'està tramitant la subestació de Fecsa Endesa, que s'ha de situar en els mateixos terrenys i que és la que haurà de repartir l'electricitat per la zona. En total, explica l'alcalde, tot ocuparà un espai de 12 hectàrees, on s'hi situaran aquestes tres naus. Aquest espai està situat entre la sortida sud de l'AP-7, la línia del TAV i el cementiri. “L'estació transformadora de corrent continu a corrent altern és lla nau que impacta més”, hi afegeix l'alcalde de Santa Llogaia d'Àlguema.
LA XIFRA
Ha d'estar tot acabat el 2013
Les obres de la interconnexió elèctrica hauran d'estar acabades el 2013, quan està previst que entri en servei la línia de 400 kV, la MAT. El tram de la interconnexió tindrà una llargada de 64,5 quilòmetres del tot subterrània, dels quals 8,5 seran del túnel que es va començar a construir al voltant del mes de febrer. Tot plegat costarà 700 milions d'euros, que inclouen també les subestacions de Baixàs i Santa Llogaia d'Àlguema. Precisament, aquesta subestació de Santa Llogaia és la que té l'edifici molt avançat.
Santa Llogaia és l'únic municipi on la MAT passarà en part subterrània i en part aèria. Finalment, després de les al·legacions, només quedaran pocs metres de línia elèctrica aèria. El pas de la MAT s'afegeix ara a les obres del pas del TAV, que va fer anar de corcoll l'Ajuntament.