Alliberar el peatge de l'AP-2, més barat que acabar l'A-27
Prolongar l'autovia entre Montblanc i Lleida costa 305 milions, i rescatar l'AP-2, 129 milions
L'autopista ha perdut un 20% de trànsit
L'alternativa actual, l'N-240, està quasi saturada
L'autovia A-27, que ha d'unir Sant Sebastià amb Tarragona, està incompleta. Les obres de la major part del tram en construcció –entre Tarragona i Montblanc–, estan aturades des de fa dos anys a les portes de Montblanc, al coll de Lilla. El Ministeri de Foment n'addueix falta de pressupost per acabar els 30 quilòmetres.
La construcció d'aquest eix de pas del 35% de les mercaderies del port de Tarragona i de vehicles privats, que obre l'interior a la costa, és una reclamació històrica dels sectors econòmics i institucions del país. Presentat el 1998, el projecte del Ministeri de Foment preveia completar l'A-27 des de Montblanc fins a Lleida. Això malgrat l'existència de l'AP-2, que fins a Valls segueix un traçat paral·lel però evitant el costós túnel sota el coll de Lilla. Ajuntament i institucions batallen ara amb Foment per garantir que, almenys fins a Montblanc, s'acabin les obres. Però, dues entitats, Conca 22 i l'Ateneu Popular Garriguenc, van presentar ahir un estudi per defensar que, més enllà, no es prolongui i s'aposti per alliberar el peatge de l'AP-2. “Parlen de retallades, però ara més que mai ens cal fer un ús eficient de les infraestructures en lloc de duplicar-ne”, va remarcar Salomó Torres, portaveu de Conca 22. Segons l'estudi, elaborat amb dades del mateix Foment, a hores d'ara construir el tram d'autovia Montblanc-Lleida costaria 305,4 milions. “Comptant els ingressos de peatge i les despeses de manteniment de la concessionària, l'alliberament calculat a 1 de gener del 2013 pujaria a 129 milions”, va explicar Ramon Queralt, de l'Ateneu Popular Garriguenc. “I si s'optés per esgotar la concessió, que acaba el 2021, l'alliberament d'aquests 58 quilòmetres seria gratis”, va afegir. La concessió de l'AP-2 es va renovar el 1998. “Aleshores, ja estava més que rendibilitzada: el 1974 va costar 85 milions d'euros i la concessionària ja n'havia ingressat més de mil”, va assenyalar Queralt, citant un altre estudi, de Media.cat
Actualment, molts opten per l'N-240 per estalviar-se el peatge (5,75 euros pels vehicles lleugers i fins a 12,75 euros pels pesants). Cada dia hi circulen uns 11.000 vehicles, prop de la saturació (15.000 vehicles). Es tarda quasi una hora a recórrer els prop de 60 quilòmetres. El trànsit és similar a l'AP-2, però l'autopista està dimensionada per a 40.000. En hores punta, per l'AP-2 hi passen 850 vehicles cada hora, quan fins a 3.000 es correspon amb bona fluïdesa. Entre el 2007 i el 2010, el trànsit de pagament va disminuir un 20%. Torres ha remarcat: “Ja en tenim una de ràpida, que pot absorbir de sobres els trànsits actuals i futurs. És una autopista tan infrautilitzada, que una sargantana pot creuar-la sense perill.”
De moment, el perill és per als usuaris de l'N-240, amb punts negres d'accidentalitat, com Juneda. “L'autopista és de risc baix, i alliberar-la en comportaria un ús més intensiu i evitaria morts i ferits greus”, segons Ola Karlsson, autor de l'estudi.
A les Garrigues i la Conca de Barberà, “hi passa el TAV, l'autopista, dues línies d'alta tensió, però res s'hi atura...”, va dir Torres. “Sempre ens hem oposat al desdoblament de vies, com ja va passar parcialment a l'AP-7. Ja és hora que aprofitem i optimitzem els recursos.” Ramon Queralt assenyalat: “Pel territori, l'alliberament seria menys traumàtic mediambientalment, estalviaria sis anys de viacrucis d'obres i el lucre cessant als pagesos, perquè l'autovia preveu afectar unes 200 hectàrees de conreu.” A més, “contribuiria a revifar econòmicament el país”. Conca 22 i l'Ateneu presentaran l'estudi a la societat civil –amb actes aquest divendres–, als ajuntaments, consells, als grups del Parlament i a la plataforma #no vull pagar.
Suport dels alcaldes a la nova proposta ciutadana
El president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé (CiU), i l'alcalde de Lleida, Àngel Ros (PSC), han coincidit que l'eix Lleida-Tarragona és bàsic per a l'economia. “I més, tenint en compte que el port de Tarragona és el nostre port”, va afegir. Ros remarca que ja s'han rescatat alguns peatges de les àrees de Barcelona i Tarragona i ”han estat experiències positives que es poden traslladar a Lleida”. Els dos màxims dirigents locals de Ponent defensen l'oportunitat d'estudiar aquesta proposta. Joan Reñé manifesta: “Si el rescat d'aquest tram de l'AP-2 redueix a la meitat el cost que suposaria construir l'autovia s'escau negociar, buscar acords i garantir una solució a llarg termini”, mentre Ros afegeix que en la situació actual serà difícil que l'autovia Lleida-Montblanc es faci i que, per tant, aquesta alternativa calia analitzar-la. I afirmava que “el que també cal és garantir la continuïtat de la resta de l'A-27”. L'alcalde Montblanc, Josep Andreu (ERC), considera que “cal acabar l'A-27 fins a Montblanc, perquè el tram a Lleida no es farà mai”. Segons ell, alliberar l'autopista és “una bona idea alliberar el peatge, però irrealitzable, perquè la resta de municipis de Catalunya també ho demanarien. Ara, on he de signar?”
Per la seva banda, l'alcalde de les Borges Blanques, Enric Mir (CiU), ha dit: “Sempre hem defensat alliberar l'AP-2 entre Lleida i les Borges, ja que gran part del trànsit pesant surt ara de l'autopista al nostre municipi perquè des de l'N-240 té millors accessos a l'àrea industrial de Lleida.” Mir remarca que l'N-240 és ara un punt negre on es registren massa accidents. Un d'aquests punts crítics és a Juneda, on cada setmana hi ha accidents i l'alcalde, Antoni Villas (CiU), fa anys que reclama a Foment la construcció de quatre rotondes. Ara estan aturades. “Volem una solució, i aquesta podria ser bona sempre que després es millorin els accessos des de l'AP-2 als pobles que tenen l'N-240 com el seu eix principal.”