El corcó dels peatges
Uns 25.000 conductors han deixat de pagar alguna barrera d'Abertis des que es va iniciar fa dos mesos la campanya de protesta #novullpagar pel greuge de què és víctima Catalunya
La companyia ha perdut 180.000 euros
Uns 25.000 conductors catalans han participat fins avui en la campanya d'impagament als peatges de les autopistes d'Abertis en protesta pel greuge comparatiu que reben respecte dels conductors de la major part de l'Estat espanyol, que tenen, com a mínim, autovies gratuïtes alternatives als grans eixos de pagament.
Per aquesta actitud, la concessionària de la major part de peatges que hi ha al país ha perdut 180.000 euros, un perjudici que considera injust perquè recorda que el fet que els catalans siguin els ciutadans de l'Estat que han de pagar en més vies de gran capacitat no és responsabilitat seva sinó d'un model de desplegament de les infraestructures que han dissenyat els governs espanyols i catalans. Fins ahir, Abertis ha comptabilitzat 59.996 casos d'impagament, un 0,21% del total de transaccions acumulades des de l'inici de la campanya.
Impagaments que se succeeixen a un ritme mitjà de 500 diaris i que arriben als 900 o mil casos durant els caps de setmana. Com es pot observar a la gràfica adjunta, les puntes corresponen als dies en què la campanya ha fet una crida a la mobilització –Primer de Maig, 20 de maig o 26 de maig–, però també als dies 10 i 11 en què els conductors que s'adhereixen a la protesta van reaccionar en calent a l'anunci del Servei Català de Trànsit (SCT) que tramitava les primeres 500 multes a conductors.
L'empresa ja ha presentat al SCT 45.776 denúncies i destaca que hi ha més reincidents que nous conductors que s'afegeixen a la protesta. Dels 25.000 conductors que hi han participat, uns 15.000 només s'han negat a pagar el peatge una vegada en aquests dos mesos de campanya mentre que 10.000 han repetit la protesta –de fet, se sap que un conductor ho ha fet 68 cops i 332 ho han fet més de deu vegades, segons les dades facilitades, en aquest cas, pel Servei Català de Trànsit.
El director general d'Autopistes Espanya d'Abertis, Josep Lluís Giménez, reconeix el greuge comparatiu dels conductors catalans però deixa clar que no entén l'actitud dels infractors que no paguen sabent que entren en una via de pagament. Tot i que no han fet públiques les dades, asseguren que la campanya ha perdut pistonada al juny.
LA FRASE
LA XIFRA
Un benefici de 1.200 milions
Abertis donava ahir dades de negoci que pretenen desmentir el que qualifiquen de “mites econòmics al voltant de les concessions d'autopistes de Catalunya”. El grup ha invertit en la construcció de totes les autopistes catalanes des de l'inici 5.000 milions d'euros i mantenir-les en bon estat li ha costat 4.100 milions més. El benefici net d'aquesta explotació s'ha situat en un 13%, uns 1.200 milions, segons Giménez, molt lluny dels 9.000 que calculava la Declaració de Gelida fa una dècada o dels 15.000 que considerava en un estudi recent el Cercle Català de Negocis. De fet, l'any passat Abertis va guanyar 225 milions, un benefici net anual que Giménez explica que ha caigut de l'ordre d'un 15% respecte dels anys de bonança anteriors a la crisi. Però només el 2005 la concessionària en va guanyar 464, i el 2007 feia públic un benefici net de 682 milions. El manteniment d'un quilòmetre d'autopista, per exemple, a l'AP-7 costa 60.000 euros l'any, segons Abertis, que considera que una autopista no s'amortitza mai perquè s'hi ha de reinvertir de manera constant si es pretén que no es degradi. Giménez veu bé la proposta del RACC de desgravar fiscalment als conductors el pagament dels peatges sempre que sigui l'Estat el que assumeixi la bonificació perquè, recorda, la concessionària no pot discriminar els conductors estrangers respecte dels espanyols.