la CRÒNICA
Pujades i baixades a l'aeroport de Girona
Una de freda i una de calenta amb l'aeroport de Girona. A finals de maig, Ryanair explicava que no estava assolint les expectatives que havia dipositat per aquest estiu en les rutes de Girona. En canvi, dimecres Aena anunciava les xifres de viatgers del mes de maig, i Girona recuperava el creixement vint mesos després de davallada interanual continuada, i situant-se amb 300.000 viatgers. Aquest augment era anunciat, perquè va ser el maig del 2011 quan hi va haver el gran impacte en la pèrdua de part dels avions i rutes pel desacord amb la Generalitat. De la mateixa manera, cal esperar que al juny el guany de viatgers serà encara més gran, perquè Ryanair va mantenir algunes rutes fins aquest mes abans de treure-les.
Tot i el creixement, l'afirmació de Ryanair que no s'està arribant a les xifres dels últims anys és certa. Segons les dades d'Aena, l'ocupació dels avions de la companyia irlandesa és sensiblement inferior a la d'altres anys. El mes passat va omplir una mitjana del 70% dels seients, gairebé 133 persones per vol. A l'abril, la mitjana va ser de 138 persones, en bona part per Setmana Santa. Mentrestant, les dades d'aquests dos mesos del 2010 i el 2011 estaven entre els 140 i els 142 viatgers per trajecte. Comparant les dades amb les dels altres aeroports catalans, aquest maig a Reus l'ocupació va ser de 136 persones, i a Barcelona, de 142. Si bé les dades de Girona no són ni de bon tros alarmants, confirmen les paraules de Ryanair. Pel que fa a les rutes, agafant-ne algunes a l'atzar es pot comprovar que Madrid, amb 152 viatgers de mitjana, és la que més bé funciona, seguida d'altres com París, Londres o les alemanyes de Frankfurt i Bremen; rutes que, d'altra banda, fa anys que estan consolidades a l'aeroport gironí. En canvi, les rutes internes amb Eivissa i Palma presenten xifres més baixes, i també algunes d'italianes. Sorprenent per exemple és el cas de l'Alguer, un vol que ha sigut dels més rendibles de l'aeroport gironí i que ara –amb nou freqüències a la setmana– registra nivells d'ocupació molt baixos, per sota de la meitat de l'avió.
Aquest descens del nombre de viatgers a Girona amb Ryanair es pot explicar per diversos motius. Un és la crisi econòmica, que fa que molta gent decideixi no marxar fora de vacances. L'altre, la proximitat amb la base de la companyia a l'aeroport de Barcelona, des d'on abasta una part del mateix mercat i on, a més, comparteix algunes rutes amb Girona. I el darrer, i segurament el més important, els vaivens de Ryanair l'últim any a les instal·lacions de Vilobí. En el sector aeri, és coneguda la dificultat per consolidar noves rutes aèries. I malgrat que Ryanair omple una part dels avions per la política de preus i pel sol fet de ser qui és, la política de treure i posar rutes en funció de les negociacions amb les institucions ha generat incertesa i canvi d'hàbits en el mercat. A més, no s'ha d'oblidar que una part de les rutes d'aquest estiu són completament noves. Conscient d'això, la companyia en cap moment s'ha replantejat la supressió de cap vol. Per tant, la companyia tindrà paciència.
De cara al futur, la pujada de taxes al Prat –que anirà a més– i el model d'Aena són altres elements que s'observen atentament des de Dublín, i que jugaran a favor de Girona. De moment, Ryanair ja ha frenat l'expansió a Barcelona, i no és descartable que a un any de vista traslladi més operacions cap a Girona. Fins i tot, tampoc és descartable que altres companyies facin el mateix.