Infraestructures

infraestructures

Passaran 76 trens al dia pel nou túnel de Girona, que costarà 350 milions

Un estudi diu que a llarg termini es reduirà l'ús de la infraestructura i es reforçarà la del TAV

“El més racional” seria un únic túnel i la variant de Salt

Un estudi confirma que a llarg termini el futur túnel del tren convencional que es vol fer a Girona i que té un cost superior als 350 milions d'euros només hi passaran 38 trens al dia i per sentit, 76 combois. Així ho va afirmar l'enginyer, Jordi Julià, quan va explicar les conclusions de l'estudi sobre la viabilitat per posar un tercer rail al túnel del TAV que havia encarregat l'Ajuntament. Julià va assegurar que les projeccions que es preveu del trànsit ferroviari a llarg termini fa que “la solució més racional seria tenir tots els serveis de viatgers pel túnel que s'està acabant en l'actualitat i fer passar les mercaderies per una variant exterior”, per terrenys del municipi de Salt.

El director de l'estudi de l'empresa Transfer Enginyeria va afirmar durant l'audiència del projecte ferroviari que “el projecte és desequilibrat entre una línia i una altra, i a llarg termini no és estable”, ja que s'entén que les polítiques reforçaran el paper de la infraestructura del TAV, per on els càlculs situen que a llarg termini acabaran passant 132 trens per dia i per sentit: 72 de viatgers i 60 de mercaderies cap al Pertús.

Previsions a curt termini

L'informe també recull que el 2013 la previsió és que passin 56 trens cada dia pel túnel de l'alta velocitat quan s'estreni, mentre que pel viaducte n'hi passaran uns 44 per dia i per sentit. L'arribada del projecte constructiu per fer que el pas del convencional sigui de manera subterrània per Girona ha permès desvelar detalls d'un projecte vital per a la ciutat. El consistori defensa a ultrança la necessitat que s'acabi el projecte ferroviari de Girona que s'ha iniciat amb l'execució del túnel del TAV i que té com a segona i tercera fase l'execució del túnel amb tuneladora i el fals túnel que ha de permetre fer desaparèixer el viaducte. El govern arracona el projecte del tercer rail que estudiava, ja que considera que s'havia d'haver plantejat fa deu anys i que els costos que suposaria, a més de possibles retards, fan molt difícil l'aposta per aquesta opció, que tot i això es tindrà sobre la taula.

LA XIFRA

132
trens
per dia i per sentit es preveu que circulin per la nova infraestructura del TAV a llarg termini.

Molta inversió per enllaços i ramal

L'enginyer responsable de l'estudi també va admetre que, tot i que el més racional seria utilitzar només el túnel del TAV i fer un ramal per Salt, no es tracta d'una opció barata. L'opció més racional, segons l'expert, requeriria que es construís una variant ferroviària pel costat de l'autopista d'uns nou quilòmetres, a més de dos enllaços al nord i sud de la ciutat de Girona de dos i tres quilòmetres, respectivament. Julià assenyalava que el cost d'aquestes obres i la necessitat de renovar la flota de trens perquè funcionin amb bitensió “fa que tampoc sigui una opció barata”. Cal tenir en compte que les fases 2 i 3 del projecte ferroviari tenen uns pressupostos de 217 i 136 milions d'euros, i caldria veure si la inversió del ramal i els enllaços seria molt més econòmic o semblant.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.