Infraestructures

infraestructures

Perillen les bonificacions en els peatges de les autopistes

El Departament de Territori i Sostenibilitat alerta que el sistema actual no s'aguanta si l'Estat no paga els 40 milions que li deu

Confirma als alcaldes de Terrassa, Mollet i Alella que no recuperaran els descomptes

Els tres alcaldes es consideren “estafats” per
la Generalitat

El Departament de Territori i Sostenibilitat no podrà mantenir les bonificacions actuals als peatges de les autopistes –un 30% de descompte per recurrència i per als vehicles ecològics, i un 40% per a vehicles d'alta ocupació– si l'Estat no paga els 40 milions que deu a Catalunya corresponents al 2011 i al 2012, i també en concepte de peatges. Així ho va confirmar ahir el secretari de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, que hi va afegir que l'afectació a les bonificacions es podria començar a aplicar al setembre, perquè la Generalitat no podrà aguantar més de dos mesos si l'Estat no eixuga el deute.

Calvet va recordar, segons recollia l'ACN, que el pagament en concepte de peatges a càrrec del govern de Madrid “és d'obligat compliment perquè així ho marca un reial decret”. “Sense aquests diners el govern de la Generalitat no tan sols no podrà augmentar el nombre de bonificacions com tenia previst, sinó que no podrà mantenir els actuals descomptes”, va precisar.

L'anunci de Damià Calvet s'emmarca en la reunió que va mantenir, juntament amb el conseller Lluís Recoder, amb els alcaldes de Terrassa (Pere Navarro, PSC), Alella (Andreu Francisco, ERC) i Mollet del Vallès (Josep Monràs, PSC). Els tres municipis reclamaven des de principi d'any que es retorni el tractament diferenciat pels peatges de les autopistes –C-32, C-16 i C-33– als residents, una mesura que van assolir durant l'anterior legislatura, quan es va considerar el greuge d'aquestes poblacions, ja que els seus habitants es veuen obligats a utilitzar l'autopista i no disposen de recorreguts alternatius amb prou garanties. En la trobada, el conseller els va confirmar que no hi haurà excepcions amb la política de bonificacions i que des del govern es manté un “sistema homogeni”, i que no hi tornarà a haver diferències “segons la residència” dels usuaris.

Els tres alcaldes coincideixen a expressar el seu rebuig a les explicacions del conseller i es consideren “estafats” per l'incompliment del compromís de la Generalitat de buscar alternatives. Unes alternatives que des dels municipis sí que s'han posat sobre la taula. En el cas dels peatges de Mollet i Terrassa-les Fonts, des del territori es demanava un 75% de bonificació per reincidència fins que no s'hagués habilitat altres vies alternatives a les de pagament. Alella, en canvi, en reclamava la gratuïtat.

L'alcalde de Terrassa vol que la Generalitat assumeixi les seves responsabilitats i que atengui les diferències que hi ha al territori. “La Generalitat també ens deu molts milions als ajuntaments i no per això deixem de complir les nostres obligacions”, va declarar Pere Navarro.

Pel que fa a l'alcalde de Mollet, ha retret al conseller que no hagi estudiat la seva proposta “en cap moment”, i ha qualificat de “falta de respecte institucional” que s'hagi filtrat a la premsa la posició de la Generalitat abans de la reunió d'ahir. A més, Monràs manté que exigirà que comencin les obres de connexió entre la C-33 i la C-17.

LA XIFRA

40
milions
són els que diu la Generalitat que li deu l'Estat en concepte de peatges pels anys 2011 i 2012.

LA FRASE

Sense els diners que deu l'Estat, la Generalitat no podrà mantenir els actuals descomptes
Damià Calvet
Secretari de Territori i Sostenibilitat

“És una carrera de fons i ja sabem córrer”

L'alcalde d'Alella, Andreu Francisco, es va afegir ahir a les crítiques dels seus homòlegs de Terrassa i Mollet per la negativa de la Generalitat a bonificar els peatges als seus ciutadans. Tot i això, Francisco ja va garantir que anirà més enllà de les paraules i que, la tardor que ve, tornarà a reivindicar la gratuïtat del peatge de la C-32 amb actes oberts a la ciutadania. “Durant tres anys vam ocupar puntualment el peatge i al final ens en vam sortir”, recorda. De fet, sembla que l'alcalde no es va creure gaire les promeses sorgides del despatx de Territori i Sostenibilitat, perquè el 13 de maig ja va encapçalar una comitiva de ciutadans, amb el suport de tots els grups municipals, que es va plantar davant el peatge i va fer pujar la barrera en senyal de reivindicació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.