infraestructures
Ryanair cobrarà als viatgers l'augment de taxes aprovat per l'Estat
Ha enviat correus als usuaris que havien comprat bitllets abans del 2 de juliol
En el cas de Girona, la quantitat és insignificant i no arriba a mig euro
Dissabte passat el BOE va publicar els pressupostos de l'Estat per al 2012. Com a resultat d'això, automàticament es van començar a aplicar les noves taxes aeroportuàries aprovades pel govern de l'Estat, que augmenten sobretot als aeroports de Barcelona i Madrid. Aquesta mesura ha estat criticada durament per les companyies aèries, tant pel fons –asseguren que repercutirà en un descens del nombre de viatgers a l'Estat– com per les formes, ja que s'acusa Aena de manca de transparència i diàleg. Per això ahir l'Associació de Línies Aèries va anunciar que recorreran contra aquest acord.
Mentrestant, les companyies aèries estan aplicant ja les noves taxes en els bitllets que estan venent. El problema és en les vendes que es van fer abans d'aquesta setmana per a vols a partir del juliol, en què Aena ja cobrarà les noves taxes. En el moment de la venda del bitllet, però, les companyies no ho van recollir perquè encara no estaven aprovades. Ara cada companyia aèria decideix si assumeix ella aquest cost o el fa repercutir en el client.
Girona, diferent
En el cas de Girona, Transavia ja ha anunciat que no cobrarà el recàrrec amb caràcter retroactiu, i que se'n farà càrrec ella mateixa. Ryanair, en canvi, ja ha notificat que serà el viatger qui haurà d'assumir el cost de la taxa, decisió compartida amb altres companyies com ara Vueling. De fet, l'associació europea de companyies aèries de baix cost (ELFAA) també denunciarà la mesura a la Unió Europea.
Girona és, però, l'aeroport que en surt més ben parat. En els pressupostos del 2012 s'hi va incloure un apartat en què es va especificar que les taxes de viatger no pujarien per no posar en risc l'acord amb Ryanair. Per això aquí l'augment serà de només 0,42 euros per viatger i vol, en concepte de la pujada d'altres taxes aeroportuàries. En canvi, les operacions des de Barajas pujaran 9,12 euros, i al Prat 8,95 euros. A la resta d'aeroports de la xarxa d'Aena, l'augment serà majoritàriament d'uns 2 euros.
LA XIFRA
Reducció horària d'aeroports
L'aeroport de Girona s'escaparà també d'una de les decisions que ha pres Aena per reduir el dèficit que arrossega. La ministra de Foment, Ana Pastor, va presentar un pla d'eficiència que evitarà tancar aeroports sense trànsit, però que sí que reduirà l'horari de servei per adaptar-los millor a la demanda. Seran disset aeroports de la xarxa d'Aena, de manera que es reduirà el nombre d'hores d'obertura de 2.002 a 725. Així, es volen reduir a la meitat els 70 milions d'euros de dèficit d'aquestes instal·lacions. A Catalunya això només afectarà l'aeroport de Sabadell, ja que la mesura s'aplicarà a les instal·lacions que no superin el mig milió de viatgers anuals. L'aeroport de Girona ha quedat fora de qualsevol afectació. El 2011 va tancar l'exercici amb tres milions d'usuaris, que enguany vol augmentar.