Infraestructures

L'aeroport de Girona es queda sense la possibilitat d'una gestió individualitzada

L'Estat aprova la normativa dels comitès de coordinació aeroportuària, en què el territori hi tindrà una presència majoritària però sense poder de decisió

Un altre dels punts que va incorporar el BOE de dissabte va ser la modificació del decret de fa dos anys i que va obrir la possibilitat d'altres maneres de gestió dels aeroports. Pensat per treure a concurs els del Prat i Barajas, cedia el pas a solucions intermèdies per als aeroports secundaris, de cara a una gestió més descentralitzada. Amb el redactat nou que ha aprovat el govern espanyol, s'aprova un nou model basat en la creació dels Comitès de Coordinació Aeroportuària. Aquesta modalitat conté aspectes positius, com ara que en la seva composició hi tindran una àmplia majoria els representants territorials de les administracions, societat civil i organitzacions econòmiques. D'aquesta manera es vol fomentar una participació més gran d'aquests ens en la gestió.

Però, a l'hora de la veritat, els comitès no tindran cap responsabilitat en les decisions importants de la gestió aeroportuària. El text deixa clar que, bàsicament, hauran de “col·laborar” amb AENA, “conèixer” les seves decisions i “canalitzar actuacions”. Per tant, es tracta de comitès que no influiran en decisions transcendents com ara les taxes o el repartiment de buits de mercat (slots).

Girona, sense comitè

A més, els comitès es crearan a cada comunitat autònoma, sense diferenciar entre aeroports. Per tant, el de Girona quedaria engolit per la importància del Prat. El decret sí que permet proposar coeficients correctors o bonificacions per a cada aeroport, per garantir-ne l'eficiència econòmica i contribuir al desenvolupament de la seva zona d'influència, però no queda clar amb quins criteris es podrien prendre aquestes decisions. Tot plegat allunya l'aeroport de Girona de les reivindicacions que s'han fet a les administracions i les entitats locals, per prendre part activament en la gestió de la infraestructura, i fer-ho de manera individualitzada respecte de la resta de la xarxa d'Aena.

El conseller Lluís Recoder va criticar ahir aquest model “per falta de competència real”. A la Generalitat es veu com un òrgan purament consultiu i sense competències, que no representa cap pas endavant, i queda lluny de les reivindicacions del govern. De fet, les últimes setmanes ja s'ha tornat a insistir en la necessitat del traspàs dels aeroports catalans a la Generalitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.