Infraestructures
Proposen a TP Ferro fer el tercer rail de Figueres a Portbou
El conseller Recoder confirma que el túnel del TAV del Pertús no és gaire operatiu per al transport de mercaderies
El conseller de Territori, Lluís Recoder, confirma que el túnel del Pertús “no és gaire operatiu” per al transport de mercaderies, sobretot pel pendent que han de superar els combois. Per això, el govern de la Generalitat veu necessària l'obra del tercer rail a la línia convencional, que permetrà disposar d'una variant alternativa que passi per Portbou. Recoder, però, va considerar que “seria ideal que aquesta variant l'executés TP Ferro, per evitar problemes legals” amb l'empresa concessionària del tram internacional de la via del TAV pel Pertús. La Generalitat ja ha fet arribar la proposta a la concessionària que ara ho ha de plantejar al govern espanyol, titular de la xarxa.
El pendent del túnel del Pertús, implica que el pas de les càrregues més pesades (productes a l'engròs o siderúrgics) hi serà complicat i obligarà a reduir la longitud dels combois i afegint una segona locomotora. Tot plegat dispararia el cost d'un transport que s'afegiria al peatge que paguen els trens que circulen pel túnel.
Esperança per a Portbou
Tirar endavant l'obra del tercer rail per la via convencional és una petició reclamada amb insistència des de Portbou per no perdre pes ferroviari amb la posada en marxa del centre del Far-Vilamalla i el pas del TAV pel Pertús. Malgrat que no s'haurà de fer el canvi d'eixos o de tren que es fa actualment, el tercer rail facilitaria la circulació per la costa de les càrregues que no passaran pel TAV i el Pertús. Si afegim que als operadors els sortirà més barat passar per Portbou perquè s'estalviarien el peatge del túnel, la línia de Portbou podria convertir-se en la sortida natural de les mercaderies cap a Europa.
Evitar indemnitzar més TP Ferro
Els “problemes legals” que el conseller Recoder vol evitar amb TP Ferro són un eufemisme per no haver de pagar més indemnitzacions a la concessionària: el contracte entre TP Ferro i els estats francès i espanyol inclou una clàusula en què s'obliga a compensar l'empresa si es fan obres paral·leles que perjudiquin la concessió del tram internacional del túnel del Pertús, que és de peatge.