infraestructures
Renfe no vol pagar pels retards de quinze minuts
La Generalitat ha rebaixat de vint a quinze els minuts a partir dels quals l'usuari pot reclamar la devolució del bitllet
L'operadora no ha respost els requeriments i desobeeix el canvi normatiu
Enèsim conflicte entre el Departament de Territori i Sostenibilitat i Renfe. Aquesta vegada és per les noves condicions generals d'utilització dels serveis ferroviaris, que són vigents des de principi d'octubre. Entre les mesures, hi ha modificacions respecte a les compensacions a què tenen dret els usuaris en cas de retards en els trens de rodalies i regionals de tota la xarxa ferroviària catalana, que opera Renfe. Fins ara, els clients es podien acollir al sistema de Devolució Xpress si el tren acumulava un retard superior als vint minuts i això fos imputable a la gestió del servei i no a altres causes com ara força major o obres anunciades. Amb els canvis, aquest temps s'ha reduït a quinze minuts. A partir d'aquest temps de retard, l'usuari té dret a reclamar un bitllet gratuït que li permeti fer el mateix trajecte.
Renfe ara per ara no està disposada a aplicar aquests canvis de criteri, ja que això implica un augment de la bossa d'usuaris que podran reclamar la Devolució Xpress. Precisament, són constants les queixes d'usuaris de la línia entre Portbou, Figueres, Girona i Barcelona per retards que oscil·len entre deu i vint minuts. La companyia, però, ha declinat ara per ara fer cap comentari, i han afirmat que exposaran els seus arguments a la Generalitat a través de canals oficials.
Expedient sancionador
Des de la conselleria de Territori i Sostenibilitat, s'ha assegurat que durant el mes passat s'han fet diversos requeriments a Renfe perquè apliqui aquest canvi, sense haver obtingut fins ara cap mena de resposta de la companyia. Afegeixen, a més, que si l'operadora no actua i no s'hi adapta, s'obrirà un expedient sancionador per incompliment directe de les condicions que marca la Generalitat.
Aquest nou enfrontament inclou constants desacords per firmar un nou contracte programa que regeixi les relacions entre les dues parts, i les denúncies del govern de la falta d'inversions de l'Estat en la xarxa ferroviària catalana.
LA DATA
LA XIFRA
Renfe ha d'adaptar deu trens per poder fer serveis internacionals
La pròxima posada en marxa de la línia del TAV entre Barcelona, Girona, Figueres i Perpinyà obligarà a determinar horaris, freqüències i les noves línies que es posaran en servei amb l'alta velocitat en el tram internacional. Renfe ha explicat que aquests serveis encara no estan definits, però que els operarà la societat ferroviària Elipsos. Es tracta d'un gestor ferroviari format al 50% per Renfe i SNCF –l'operadora francesa–, muntat ja fa uns anys per oferir els serveis de Trenhotel de Madrid i Barcelona cap a capitals europees. Amb la posada en servei del tram internacional entre Figueres i Perpinyà, ja es va decidir utilitzar aquesta mateixa societat per gestionar l'oferta comercial dels combois entre els dos països. El fet de canviar de país obliga a tenir en compte un seguit de consideracions tècniques que dificulten la circulació normal del servei, com ara temes de senyalització. De fet, Renfe i SNCF tenen acords d'homologació del material de cada companyia per facilitar aquests punts.
Però per poder fer els serveis internacionals del TAV, Renfe es va trobar amb un problema addicional: l'alimentació energètica dels trens. Com que l'Estat francès no ha fet les obres de l'alta velocitat entre Perpinyà i Nimes, els combois de la línia d'alta velocitat han de circular per la via convencional, que s'alimenta amb corrent continu a 1.500 volts. En canvi, el TAV funciona a 25.000 volts i amb corrent altern. Per operar l'alta velocitat, Renfe ha comprat un seguit de combois que estan preparats només per operar per via del TAV, i que per tant no podrien avançar des de Perpinyà cap amunt. SNCF, en canvi, té els trens adaptats per a la doble tensió. Per això, Renfe va encarregar adaptar deu trens de la flota actual del TAV a la doble tensió, i així poder fer el servei sense comprar trens nous. Els treballs costaran 30 milions i s'haurien d'acabar abans de finals d'any.