El TAV funcionarà amb energia interina pel retard de la MAT
La manca de subestacions previstes hagués obligat a reduir el nombre de combois o a circular a velocitats més baixes
Adif llogarà una subestació a TP Ferro i en posarà una de mòbil de 400 kV a Sant Celoni
El retard en el calendari de la MAT, a causa, en bona part, per la lentitud administrativa, farà que la línia de 400 kV no estigui a punt com a mínim fins al 2014. Mentrestant, la línia del TAV entre Barcelona i Figueres haurà de començar a funcionar al gener, segons el Ministeri de Foment. Aquesta manca de convergència en els terminis ha obligat Adif a buscar fonts energètiques alternatives per poder subministrar l'energia necessària per a la circulació dels trens, ja que inicialment estava previst que s'alimentessin de les subestacions del Baró de Viver de Barcelona, la de Riudarenes i la de Santa Llogaia. Aquestes dues últimes ja tenen l'obra civil acabada, però no hi arriba el subministrament elèctric perquè encara no s'hi ha fet la línia de 400 kV, de manera que els trens no es podrien alimentar energèticament entre Barcelona i Le Soler, prop de Perpinyà.
Segons Adif, s'ha arribat a un acord amb TP Ferro per utilitzar també la seva subestació de Le Soler, i es muntarà una subestació mòbil de 400 kV a l'alçada de Sant Celoni. Això permetrà garantir el subministrament als trens que vagin per la línia d'alta velocitat –els TAV i els Avant–, sense afectar tampoc la velocitat a què poden circular. Sense això, s'haurien o bé de reduir els combois o bé transitar a una velocitat molt més baixa del que permet la línia. Aquesta mesura, però, significarà un sobrecost per als trens, i per això des d'Adif demanen que s'accelerin els tràmits per connectar les dues subestacions que falten.
El túnel, al 60%
D'altra banda, les obres de la interconnexió elèctrica avancen a bon ritme. La tuneladora que va començar a perforar els Pirineus per la part nord ja ha fet uns 400 metres, i la que va començar a la Jonquera ja ha fet uns 4,5 quilòmetres. Per tant, s'ha arribat al 60% dels 8,5 quilòmetres que fa el túnel. Segons va confirmar ahir en una visita a les obres el delegat de Red Eléctrica a Catalunya, Lluís Pinós, si tot va com està previst les dues tuneladores s'haurien de trobar cap al mes de març, quan ja s'haurà perforat tot el túnel. Llavors s'hi haurà d'instal·lar la línia elèctrica, que serà en corrent continu i tindrà una tensió de 320 kV.
Ara mateix, la tuneladora sud avança a un ritme d'uns 30 metres al dia. A part de perforar la muntanya, automàticament es van col·locant també les anelles de formigó que cobreixen el túnel, i diversos operaris completen les instal·lacions i controlen el bon funcionament de la màquina. Un cop s'acabi el túnel, les tuneladores es desmuntaran allà mateix. L'obra de la interconnexió –que fa l'empresa Inelfe, 50% de Red Eléctrica i 50% de RTE– costarà uns 700 milions, incloent-hi les subestacions de Santa Llogaia i Baixàs.
LES XIFRES
LA FRASE
LA DATA
Comencen les obres de la rasa
Oriol MasInelfe ha començat aquests dies les obres de construcció de la línia de 400 kV que anirà soterrada amb una rasa, entre la boca sud del túnel de la Jonquera i la subestació de Santa Llogaia d'Àlguema. En aquest tram, de 30 quilòmetres, la línia anirà amb una rasa d'un metre d'ample per un metre i mig de profunditat, aprofitant sobretot camins existents, i amb una planificació dels treballs dividits en divuit trams. Segons va explicar ahir Lluís Pinós, s'ha començat a construir en el recorregut entre Biure i Pont de Molins, perquè és un dels que ja disposa de tots els permisos dels propietaris dels terrenys, i no hi ha necessitat de fer les obres seguint un ordre consecutiu dels diversos trams.
Una de les particularitats de la rasa seran les perforacions dirigides, un tipus d'obra que permetrà salvar obstacles com ara rieres o infraestructures. Es tracta de túnels fets amb una petita tuneladora, a més fondària i amb una major separació dels cables de la línia. Des que s'ha començat a fer la rasa, ja s'han fet dues d'aquestes perforacions i ara es començarà la tercera. En els 30 quilòmetres de rasa a l'Alt Empordà, s'hauran de fer 25 d'aquestes perforacions.
Expropiacions pendents
De la resta de trams de la rasa, encara falta arribar a acords amb els propietaris en diverses parcel·les. Segons va explicar Pinós, el motiu és que la propietat està molt repartida, i s'ha de trobar i negociar amb molta gent diferent: “No és un problema que tinguem conflictes per signar els permisos d'ocupació dels terrenys, sinó de volum i complexitat de la feina.” Les obres han començat uns mesos més tard del que estava previst inicialment, i s'haurien d'acabar a finals del 2013 o inicis del 2014.
Riudarenes i el Bescanó-Santa Llogaia, pendents
Una de les preocupacions de Red Eléctrica són els terminis per poder executar les obres dels trams pendents: el ramal de Riudarenes i el tram entre Bescanó i Santa Llogaia, on la línia anirà amb suports aeris. En el cas de Riudarenes, encara no hi ha novetats de l'Estat, que fa mesos que té pendent d'aprovar la declaració d'impacte ambiental del projecte, un tràmit que ha de desbloquejar la redacció del projecte definitiu i l'inici de les obres. En el cas del tram entre Bescanó i Santa Llogaia, ara mateix s'estan estudiant les al·legacions que s'han presentat al projecte i que s'hauran de respondre en les setmanes vinents. S'han rebut un centenar d'al·legacions diferents, entre col·lectius, veïns i ajuntaments. Un cop estiguin resoltes, el Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç –que té les competències en energia– haurà d'aprovar el projecte definitiu abans no es puguin començar a executar les obres.