Mas posa l'eix transversal com a exemple d'obra pública
El president de la Generalitat va posar ahir en servei el desdoblament complet de la C-25
Creu que demostra que “quan tenim autogovern anem millor, perquè quan depenem de Madrid, o no anem o anem més lents”
Satisfacció i elogis ahir al matí al viaducte de Sant Sadurní d'Osormort, a Osona. La inauguració oficial del desdoblament de l'eix transversal va servir per alabar l'execució del projecte, però també per reivindicar un model de planificació de l'obra pública basat en la rendibilitat social i econòmica de la inversió. En aquest sentit, el president de la Generalitat, Artur Mas, va contraposar les dinàmiques que al seu moment va aportar l'obertura de l'eix transversal i la rapidesa amb què s'ha desdoblat, a les inversions de l'Estat en la xarxa radial del TAV i els retards en la connexió amb Europa: “Estem en una època en què els diners han de ser allà on hi ha rendibilitat, i aquí els posem allà on tenen sentit”, va afirmar. També va fer servir els dos mateixos exemples per defensar el paper de la Generalitat com a responsable de l'obra pública, assegurant: “Quan tenim autogovern anem millor, perquè si depenen de Madrid les coses, o no van o van més lentes.”
El president va definir les obres com “una meravella” i “una filigrana” per l'encaix dels treballs en l'orografia i el paisatge, i va destacar que s'ha acabat mig any abans del que estava previst. A més, va insistir que la connexió de l'eix amb altres vies desdoblades perpendiculars afavoreix les relacions entre les diferents zones del país, “i ara, d'això, se n'ha de treure profit”. També va agrair la feina de tots els responsables d'una obra que va començar el procés de redacció el 2004: “Les obres importants s'han de fer amb continuïtat entre governs, com ha estat el cas de l'eix transversal.”
La comitiva presidida per Mas va començar la jornada amb una visita al centre de control i conservació de la concessionària Cedinsa a Puig-reig. I després es va dirigir al viaducte de Sant Sadurní d'Osormort, un dels més llargs de la carretera, on es va fer l'acte inaugural. Entre la comitiva hi havia alcaldes, responsables tècnics de l'obra, representants del món empresarial, i també els consellers responsables de l'obra: Joaquim Nadal va ser qui va impulsar i iniciar el projecte entre el 2004 i el 2010, Lluís Recoder el va mantenir i acabar, i ara Santi Vila és qui l'ha inaugurat. Nadal va afirmar ahir que l'acabament de l'eix “és una gran notícia”, i va destacar que ahir mateix ja es podia veure que el trànsit circulava amb molta més fluïdesa del que és habitual: “A més, articula el territori i dóna una nova dimensió als canvis econòmics que va portar la infraestructura.” Precisament, l'augment de relacions socials, turístiques i econòmiques és el que ara esperen els diversos agents polítics i empresarials del territori.
LA FRASE
LA XIFRA
Reducció de l'accidentalitat
El nou conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va estrenar una obra de la qual va destacar també la reducció de l'accidentalitat que comportarà, i va afirmar que això en feia “urgent” el desdoblament. A més, va aprofitar per fer un repàs de la història del projecte, amb una primera intenció al segle XVIII d'unir camins rals per travessar les Guilleries, cosa que li va servir per recordar que la carretera és “una vella aspiració”. Mirant cap al futur, Vila va insistir que aquest estiu s'aplicarà l'eurovinyeta per als camions de gran tonatge que facin tot el recorregut de la C-25, ja que molts seran precisament vehicles de fora de Catalunya. Respecte al finançament, el controvertit peatge a l'ombra, va defensar aquest mètode “sense abusar-ne, perquè s'han de tirar endavant obres, però després s'ha d'assumir que qui contamina i qui utilitza una infraestructura l'ha de pagar, com passa a Europa”. Vila també va aprofitar per reclamar a l'Estat que millori les carreteres de la seva competència, com ara l'eix pirinenc: “El que depèn de la Generalitat es fa, i això ha de ser un exemple per a altres administracions.”