infraestructures
Inicien els tràmits per fer el centre del Far-Vilamalla
La Generalitat ha desencallat el projecte i ha donat llum verd a la redacció del planejament per construir l'estació intermodal de mercaderies
Tindrà una superfície de 144,54 hectàrees
El govern de la Generalitat ha iniciat els tràmits per desencallar el centre intermodal del Far-Vilamalla, que permetrà traslladar mercaderies dels trens als camions i a la inversa, i que ha de servir per aprofitar el corredor mediterrani. La Comissió de Política Territorial i d'Urbanisme de Catalunya (CPTUC) ha donat llum verd a la redacció del planejament que ha de permetre la construcció de l'estació intermodal. El pla director urbanístic d'aquesta futura infraestructura haurà de determinar les reserves de sòl que s'hauran de fer, així com també les infraestructures que faran falta.
La futura terminal logística de l'Empordà estarà situada als termes del Far d'Empordà, Vilamalla i Garrigàs, just al costat del Logis Empordà. Ocuparà una superfície de 144,54 hectàrees de terreny. Segons fonts del Departament de Territori i Sostenibilitat, que encapçala el conseller Santi Vila, la redacció d'aquest planejament és l'inici del procés, i s'hi determinarà no només l'espai que ocuparà l'estació, sinó també com seran els accessos i on se situaran les plataformes.
Fa gairebé dos anys la Generalitat ja va anunciar que aquest projecte es faria per fases, i mentre no sigui una realitat el gran projecte de l'estació intermodal, que és el que es comença a tramitar ara, ja s'està avançant amb una primera obra que aprofitarà les infraestructures existents.
El futur centre intermodal estarà situat a 35 quilòmetres de la frontera i a dos quilòmetres i mig de Figueres. Això i la proximitat de carreteres i la via del tren l'han de convertir en la porta d'entrada a Catalunya i en un nus vital del trànsit de mercaderies de l'arc mediterrani. La terminal es podrà connectar a les infraestructures ferroviàries actuals, tant d'ample internacional com d'ample ibèric.
Aprofitant el corredor
El centre intermodal de l'Empordà s'ha vist sempre com l'obra que pot permetre aprofitar el corredor mediterrani a les comarques gironines. Precisament el pla director urbanístic que s'ha de començar a redactar té com a objectiu potenciar el corredor mediterrani aconseguint nous fluxos de mercaderies amb Europa per contribuir a la competitivitat del teixit econòmic català.A més, aquest nou centre vol oferir un espai adequat per a l'activitat logística fora de l'entorn de Barcelona, ja que aquesta està congestionada, i vol també augmentar la quota del transport ferroviari per reduir les emissions de C02.
LA XIFRA
Un projecte que es farà per fases
El director general de l'empresa pública Cimalsa, Isidre Gavín, va anunciar a finals del 2011 un pla de desenvolupament del centre logístic intermodal del Far i Vilamalla que preveia desenvolupar el projecte per fases . La Generalitat es va replantejar el projecte p er fer-lo viable econòmicament, ja que, inicialment, el seu cost s'havia xifrat en uns 150 milions d'euros. Així, en una fase inicial està previst que s'aixequi una terminal de 80.000 m² que tindrà un cost de 40 milions d'euros. L'estalvi s'aconsegueix perquè s'aprofiten les infraestructures actuals. Es faran quatre vies d'ample ibèric i internacional per a trens de 750 metres.
L'empresa pública que desenvolupa centres logístics tenia previst iniciar les obres de la primera fase a principis d'aquest any.