L'alcalde del Morell està disposat a portar les seves reclamacions a la UE
Diversos ajuntaments demanen una altra rotonda per allunyar el transport químic dels nuclis urbans
Les patronals revelen que la batalla lliurada pel Morell funciona com a excusa predilecta del Ministeri de Foment a l'hora de justificar els retards si més no en el primer tram de l'autovia. «Em donen un poder que no tinc», comenta Guinovart, al respecte. El cas, però, és que el seu Ajuntament ha estat el més bel·ligerant i exigent respecte a la tramitació de l'autovia. Després d'aconseguir un estudi d'impacte ambiental més acurat i el compromís estatal d'instal·lar pantalles acústiques a les zones properes a les poblacions, ara el batlle convergent té enfocats dos objectius més als quals no pensa renunciar. D'una banda, reclama la incorporació al projecte d'una rotonda d'accés a l'A-27 més al nord que la projectada a l'entrada de la Pobla de Mafumet. Els ajuntaments de la Pobla, Vilallonga del Camp i el Rourell li donen suport. Guinovart, però, va més enllà i, tot i admetre la predisposició al diàleg de la Subdelegació del Govern espanyol a Tarragona, considera que el rebuig a les seves reivindicacions incompliria la normativa europea de transport de mercaderies perilloses, per la qual cosa està disposat a denunciar el cas a Brussel·les. «El polígon químic ha de tenir una sortida d'emergència el més a prop possible», insisteix.
A més a més, també està pendent d'assolir un acord a quatre bandes amb Foment, l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) i Repsol per garantir una solució per al barranc de Manyé, en el punt de confluència entre la riera, la futura autovia i l'antiga línia ferroviària Reus-Roda, en l'àmbit d'influència del polígon químic. Guinovart creu que l'actual projecte de l'autovia en aquest punt no dóna una solució adequada a la inundabilitat de la zona. «Si no ho solucionen, presentarem un contenciós administratiu», avisa. L'Ajuntament continua sense haver signat les actes d'expropiació dels terrenys municipals per on ha de discórrer la controvertida autovia.
Molts esculls i poca terra
El primer tram de l'A-27, entre Tarragona i el Morell, s'ha convertit en un niu de sorpreses per al Ministeri de Foment. La coincidència del traçat amb l'anomenada mina dels Tarragonins, que subministra aigua a pagesos de Constantí, l'encreuament amb l'AP-7 o les restes arqueològiques en la zona de coincidència amb el corredor mediterrani del tren han estat alguns dels esculls. Tant per salvaguardar la galeria d'aigua com perquè l'autovia pugui creuar l'AP-7 per sobre i no per sota –com es preveia inicialment–, el ministeri havia previst fer modificacions del projecte, però en el cas de la mina fonts d'Unió de Pagesos a Constantí asseguren que no en tenen cap notícia. En general, per acabar-ho d'adobar, fonts properes a l'execució del projecte admeten que fins i tot hi ha problemes per aconseguir terra que es compacti fàcilment, per aixecar els talussos. La terra de la zona és idònia per al conreu de l'avellana, però per trobar-ne de bona per a l'obra s'han de fer treballs d'extracció que suposen un cànon afegit, quan no surten argiles inestables.