infraestructures
Figueres va reclamar 31 senyals a Adif fa dos anys i mig
L'Ajuntament va enviar un projecte de senyalització al president de l'empresa ferroviària
Diu que Adif ha al·legat falta de diners per no indicar l'estació del TAV
L'Ajuntament de Figueres va reclamar fa dos anys i mig a Adif que instal·lés a la ciutat trenta-un senyals per indicar com arribar a la nova estació del tren d'alta velocitat. El gener del 2011, quan només feia un mes que l'estació havia entrat en funcionament, el consistori va enviar una carta al llavors president de l'administrador d'infraestructures ferroviàries (Adif), Antonio González Marín, per demanar-li l'actuació. En aquella carta, a la qual ha tingut accés aquest diari, el llavors alcalde, Santi Vila, hi va adjuntar un projecte de senyalització en què es detallaven en un plànol els 31 punts de la ciutat i l'entorn on cal posar indicadors per accedir no només a la nova estació del TAV sinó també a la del tren convencional, al centre de la vila. Segons càlculs de l'Ajuntament figuerenc, portar a terme a aquest pla de senyalització costaria 37.000 euros. Però dels 31 senyals que es demanaven, actualment n'hi ha de posats menys de deu. Segons ha pogut saber El Punt Avui, Adif ja tenia encarregats els senyals a una empresa, però hauria retirat l'encàrrec poques setmanes abans que passessin els primers trens, el 19 de desembre del 2010.
El govern municipal de Figueres considera que ha reclamat suficientment a Adif les necessitats de la ciutat un cop oberta l'estació del TAV, i recorda que ha insistit en la urgència de posar els senyals de manera reiterada. Ha respost d'aquesta manera al fet que l'administrador d'infraestructures, que depèn del Ministeri de Foment, hagi culpat els municipis de Figueres i Vilafant del retard en la senyalització. Adif ha assegurat que està pendent que els ajuntaments els enviïn una llista d'indicadors que necessiten, cosa que els consistoris neguen.
Tant un consistori com l'altre coincideixen a assegurar que el motiu que ha donat el Ministeri de Foment és que no hi ha diners per fer-ho i no pas que falti cap document. A més, l'Ajuntament de Vilafant recorda que els ens locals no poden actuar en les carreteres fora dels municipis i que ha de ser Adif qui ho faci.
“Imprescindible”
En la carta que Santi Vila va escriure al responsable d'Adif el 2011, el llavors alcalde deia que “és imprescindible la senyalització per accedir a les dues estacions del ferrocarril, a la ciutat de Figueres, propietat d'Adif”, i recordava que l'actuació és bàsica per a “un equipament de caràcter territorial tan important”. En la missiva, Vila també recordava a l'ens de l'Estat que així “s'havia consensuat entre els serveis tècnics dels ajuntaments de Figueres i Vilafant amb els responsables territorials d'Adif a Girona”.