Infraestructures

Punts perillosos i sense balises a Silla

DES DE LA BUTACA DE CASA

El sindicat CGT (Confederació General del Treball) ha fet pública una llista de 27 punts conflictius en el traçat ferroviari en la part valenciana, dels quals 3 ens afecten directament a Silla. Després de l'accident de Santiago de Compostel·la, que ha deixat al descobert les deficiències reals de tota la xarxa ferroviària, el Ministeri s'ha vist obligat a introduir un dels instruments més importants per a la seguretat, que havien obviat: les balises! No és cert, doncs, que tenim la millor xarxa ferroviària del món.

Les balises són precises especialment en els punts on hi ha canvis significatius de velocitat, perquè si fallen els maquinistes, el tren actua automàticament. Contràriament és el que passà a Santiago, com hem vist a les imatges de la televisió, que el maquinista es despistà i el tren descarrilà de manera tan tràgica: si hi haguera hagut una balisa no hauria passat, perquè el tren hauria reduït a la velocitat necessària automàticament.

En el cas de la denúncia de la CGT, a Silla hi ha 3 punts sense cap d'aquestes balises: quan els trens han de reduir de 160 km hora a 90, de 160 a 110, i de 160 a 100, en pocs metres. Els dos primers casos es refereixen, segurament, als trams d'entrada a l'estació, o siga que són punts d'impacte directe sobre el casc urbà, si hi haguera un accident d'aquestes característiques. El tercer cas, l'informe el senyala en el punt PK 100 a 99,79, que haurem de preguntar per on queda.

Ací tenim, doncs, un nou motiu de reclamació a Adif que han de fer les nostres forces polítiques, en defensa dels interessos de Silla. La pregunta és si ha fet alguna cosa l'alcalde, el ple municipal o, com a mínim, un partit polític, ja que la informació la publicà Laura Ballester, els dies 15 i 16 passats al Levante. Finalment, acabe de saber que en el ple de dimarts dia 24, el regidor de Compromís ha fet una pregunta sobre la qüestió, comprometent-se el plenari a fer gestions davant de l'Adif. De moment no s'ha vist cap reacció, ni n'ha informat la web municipal. I aquest problema, el de les balises, no és l'únic que tenim pendents amb la Renfe.

Entre Silla i el ferrocarril hi ha tants punts de fricció que podem considerar les relacions mútues de summament difícils, però que com són inevitables, cal afrontar-les sense desmai. Ara mateix sembla que l'Ajuntament continua demanant un ascensor en l'estació, cosa que ja ve de juny, però que l'Adif no ha atès mai, ni en l'època que Francesc Romeu era l'amo. Silla, que som un important nus d'interconnexió de les línies de València a Xàtiva-Madrid i a Gandia, tenim una de les instal·lacions més abandonades de la línia, cosa que és absurda.

Un altre punt pendent és el de l'encreuament de les vies amb el barranc de Tafarra, que és tan insuficient que en cas de pluges intenses provoca la inundació dels polígons del Molí i del Silvestre, i tota la zona d'influència del barranc, inclosa la Bega i la mateixa via de Cullera. Aquesta és una altra de les assignatures pendents, perquè les instal·lacions ferroviàries, en el seu conjunt, inclosa la nova via d'alta velocitat, ens afecta directament en l'evacuació de pluvials.

Sense cap dubte el conflicte estrella és el de l'estació de contenidors, pel perill que suposa i per l'erràtica actuació de l'alcalde Baixauli, que ens ha costat molts diners a Silla, encara que l'ajuntament actual sembla que s'ha oblidat del tema, o no informa. A banda d'aquella alcaldada, hi ha més coses a tenir en compte, especialment quin serà el futur de la mateixa estació.

És evident que, algun dia, l'estació perdrà la seua utilitat, quan el gran tràfic es derive cap al corredor mediterrani. Havent-hi tan a prop les instal·lacions de la Fonteta de sant Lluís, Silla deixarà de tindre cap interès estratègic i l'estació de contenidors haurà de desaparèixer. Amb això recuperarem la tranquil·litat que hem perdut, sobre tot els veïns més propers de Jaume I, el Parc, i avinguda de Gandia. El problema serà discutir la propietat a la Renfe i recuperar per al poble tota la zona.

Al respecte, a banda dels somnis de gran capità d'algun dels nostres polítics i dels interessos especulatius d'altres, cal preguntar-nos si tenim o no un estudi jurídic i urbanístic per a afrontar el problema amb garanties de solvència. Jo crec que aquest és un cas en què tota Silla hauríem d'actuar en el mateix sentit, amb la mateixa argumentació, per a exigir a la Renfe el retorn de tota la zona a Silla. Sobre el destí posterior hi haurà diverses opcions, però això serà per a després, perquè el que importa ara és aquest estudi jurídic i urbanístic, que ens fornirà d'arguments.

Així que resumint: hi ha el tema de les balises que ha d'instal·lar Adif, segons la denúncia de la CGT. Hi ha el tema de l'encreuament de la Renfe i el barranc de Tafarra, que està suficientment estudiat, dins del projecte de pluvials que la Generalitat té ara mateix aturat. Finalment hi ha el futur de l'estació de contenidors. Aquests punts podrien ser uns bons temes de debat, si finalment tira endavant la proposta del regidor de Compromís de crear “un espai de diàleg entre la política i el veïnat” (El Punt, 5/9).

I una vegada més, estem esperant saber les raons per les quals a Silla paguem l'aigua potable més cara de l'Horta. Sé que el 13 de maig hi hagué la primera reunió de la “comissió de seguiment”, la primera! L'empresa donà una informació sobre els preus que aplica, que no sabem si ha estat contrastada, així com una relació de les obres que ha fet, que tampoc sabem si la seua execució i les factures han estat supervisades. Curiosament l'empresa digué que estem amortitzant obres de l'anterior contracte, sense especificar-les. Entre elles està el pagament del llibre sobre Silla de Paleta d'Ocres? Què costà el fenomen editorial? Tenim dret a saber-ho tot de tot.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.