L'accés Figueres nord de l'AP-7 es completarà quan es faci el tercer carril
Acesa ha acceptat fer-lo un cop l'alcalde Santi Vila s'ha compromès a no demanar-ne la gratuïtat
Actualment estan en fase de licitació les obres de construcció del tercer carril de l'AP-7 entre Vilademuls i la Jonquera, i les obres podrien començar a la tardor. En total són 39,6 quilòmetres i les obres tenen un cost aproximat de 96,8 milions d'euros. El 7 de setembre acaba el procés per presentar ofertes i el 16 es farà l'adjudicació. En un principi, a les obres s'hi va incloure un altre projecte per completar l'accés nord, però tot seguit es va suprimir. Ara el projecte s'ha tornat a activar i s'aprofitaran els treballs per executar totes dues obres. L'alcalde de Figueres, Santi Vila, va apuntar que les reserves de Foment a l'hora de donar resposta al dèficit històric d'un accés incomplet tenen a veure amb la temença que si es completen aquests enllaços la ciutat podria exigir la gratuïtat d'aquest tram. Per això no tenien previst executar aquesta obra fins que no estigui feta la variant de l'N-II, que ha de passar per ponent i pel nord de Figueres. Vila va fer saber als responsables de Foment i d'Acesa la disposició del seu govern municipal a renunciar durant els pròxims anys a la reivindicació de la gratuïtat del tram entre Figueres sud i Figueres nord, sempre que s'aprofitin les obres del tercer carril per resoldre el dèficit d'enllaços. Vila va dir que el compromís també tindria el suport de la comarca i altres agents socials.
Aquesta obra ara fa més falta que mai, perquè caldrà donar resposta a l'augment de la mobilitat, cosa que comportarà la posada en funcionament de la nova presó del Puig de les Basses, prevista per finals del 2010. «Sense l'enllaç nord de l'AP-7 –es preguntava Vila–, per on preveu el govern de Catalunya resoldre la mobilitat del nou macrocentre penitenciari? Potser pel centre de la ciutat?» A partir del compromís del govern figuerenc, els responsables d'Acesa van comunicar a l'alcalde la voluntat d'executar el projecte. També se'n té constància des del Departament de Política Territorial i Obres Públiques.
Accés per als francesos
L'accés Figueres nord està inacabat des que es va construir l'autopista, ara fa més de trenta anys. De fet, es va deixar així perquè en un principi només hi havia d'haver l'accés de Borrassà, i el comerç figuerenc va témer que amb l'entrada en servei de l'autopista els francesos passarien de llarg. Al final el govern de l'època es va avenir a fer una entrada al nord de Figueres, només per aquells vehicles que venien de la Jonquera. Tampoc els que venien de Girona hi poden sortir. Durant tots aquests anys, per entrar a l'autopista i anar cap al sud calia anar a Borrassà.
El túnel de la ronda nord de Figueres, a la tardor
El projecte del tram de la ronda nord de Figueres, que anirà des de l'antiga N-II fins a la nova estació de tren, i que inclou un túnel artificial a tocar del castell, ja està gairebé enllestit, i la voluntat del Departament de Política Territorial i Obres Públiques és exposar-lo a informació pública a la tardor. La via nova tindrà prop d'1,7 quilòmetres i dos carrils per sentit de 3,5 metres cadascun. Les voreres, els vorals i els altres elements es projectaran en funció del que té previst l'Ajuntament, atès que es tracta d'una via urbana. A l'altura del castell de Sant Ferran s'inclourà la construcció d'un túnel artificial per tal de minimitzar l'impacte sobre el paisatge urbà de la zona. Tot plegat suposarà una inversió de 6 milions d'euros.
D'aquest projecte se'n va parlar ahir en una reunió que van mantenir l'alcalde, Santi Vila, i el secretari de mobilitat del PTOP, Manel Nadal. Un altre projecte, responsabilitat d'aquest departament, que ara està esposat a informació pública, és el desdoblament de la C-260, a Vilatenim.