Pedaç per quatre anys
Dilluns començaran les obres a l'N-141e, que durant vuit mesos empantanegaran la carretera per poder garantir-hi la seguretat uns tres o quatre anys més
dels vorals
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, es va comprometre el 25 de gener de l'any passat davant d'alcaldes de la Selva i el Gironès a fer actuacions per millorar la seguretat viària a l'N-141e, la coneguda com a “carretera de la vergonya”, mentre continuen els tràmits per al projecte definitiu, un projecte molt car per al qual el govern català no sap quan tindrà disponibilitat pressupostària. Al maig ja s'hi van fer unes petites obres de conservació, però és ara, just un any després, que començaran les actuacions promeses, que se centraran bàsicament a suavitzar revolts i ampliar vorals entre Bescanó i Anglès, a més de millorar diversos encreuaments amb la via verda, un d'aquests a la C-63 a les Planes. Dilluns començaran les obres, que està previst que durin vuit mesos, durant els quals hi haurà talls de trànsit al llarg dels 11,5 quilòmetres de via afectats, situació que Vila va qualificar l'octubre passat de “difícil però necessària”. El conseller va remarcar llavors que els treballs que s'hi faran garantiran la seguretat a l'N-141e en un termini “d'entre tres i quatre anys”.
L'N-141e entre Anglès i Bescanó –amb un trànsit d'entre 8.500 i 13.500 vehicles diaris– és una via d'entre 6,5 i 7 metres d'amplada, amb vorals petits –d'entre 0,2 i 0,5 metres– amb un traçat en què es combinen trams rectes i revolts de radi petit i pocs espais de transició, segons la mateixa descripció del Departament de Territori, que afirma que amb les obres d'ara vol “proporcionar un recorregut més còmode i segur per a l'usuari”.
Primers treballs
Els primers treballs que es duran a terme, durant la setmana vinent, seran bàsicament de tasques d'implantació de l'obra: pintar les línies grogues al terra, posar cartells i la senyalització d'obres. Encara no començarà l'obra en si, però ja hi haurà les primeres afectacions puntuals de trànsit, ja que s'anirà tancant un o altre carril de la calçada en funció de les necessitats de senyalització i hi haurà pas alternatiu de vehicles pel carril que quedi lliure.
A més, durant el període en obres, al llarg del tram afectat es reduirà la velocitat màxima permesa i els carrils de circulació seran més estrets.
Pel que fa als trams en què començarà l'obra, fonts de Territori han explicat que, com que el gros de l'actuació és la formació de sobreamples al llarg de tota la carretera des de Bescanó a Anglès, la previsió és treballar a tota la via.
Obres concretes
La principal millora prevista és la formació de sobreamples a l'N-141e entre Anglès i Bescanó, “sempre que sigui possible i aprofitant l'espai existent”, segons Territori. La idea és executar noves cunetes transitables –en substitució de les de terra existents– i bermes de formigó enrasades amb la calçada que permetin eliminar l'esglaó lateral. També es desplaçarà la barrera de seguretat en cas que n'hi hagi per guanyar espai.
Pel que fa a les actuacions per suavitzar revolts, seran en dues zones: el Pou de Glaç i la zona de la Pilastra. En el primer cas, es millorarà el traçat de dos revolts i s'hi farà una nova calçada amb vorals i carrils de major amplada. En total, farà uns 8 metres d'amplada i els carrils, més de 3,5 cadascun. En el segon cas, es tracta d'una zona totalment condicionada pel mur que salva el desnivell amb la via verda i per un desmunt en roca, i el que es farà serà millorar els peralts (pendents transversals) de tres revolts.
El projecte inclou també actuacions relacionades amb els encreuaments amb la via verda. D'una banda, s'eliminaran alguns accessos de la via verda a l'N-141e per evitar situacions de risc. De l'altra, es faran millores en dos encreuaments. El primer és a l'entrada d'Anglès, en el qual s'eixamplarà l'actual illeta situada al centre de la calçada per aconseguir un espai d'espera per al ciclista de 5 m d'amplada. Caldrà allargar la via verda en 140 metres per un costat de l'actual voral de la carretera i també moure un dels carrils, amb el consegüent desplaçament de la tira lateral de vorera. El segon encreuament de via verda que es millorarà és a les Planes d'Hostoles, en l'única actuació que es farà de moment a la C-63. Concretament, s'hi posaran semàfors per regular el trànsit.
Una via amb anys de reivindicacions
Des que es va suprimir el carrilet de la línia Girona-Olot, l'any 1969, amb el consegüent augment de trànsit a la carretera de Girona a Olot, les queixes dels conductors han estat una constant. A mitjan anys setanta hi van haver les primeres mobilitzacions populars i polítiques per reclamar la millora de la via. A finals del 1979 una carta al director a El Punt Diari –nascut poc abans–amb 576 signatures ja qualificava la carretera de vergonyosa. Als anys vuitanta es van recollir més de 10.000 signatures als pobles afectats i es van fer mobilitzacions populars. La pressió va fer que la carretera s'arreglés a trossets, però de manera insuficient. A finals de la dècada tornaven els cartells reivindicatius i les manifestacions, i naixia un problema polític: l'enfrontament entre alcaldes i representants de CiU contraris a les mobilitzacions. Als noranta hi van haver més obres, però el problema mai no s'ha solucionat del tot. El 2006 el govern tripartit prometia un projecte global, el mateix que encara s'està tramitant.
El projecte global, en estudi, puja a 200 milions
L. ArtigasEl projecte global del govern per a la “carretera de la vergonya” –incloent-hi tant l'N-141e com part de la C-63– va tramitant-se de manera lenta i sense data d'execució. El conseller Santi Vila va dir a l'octubre que era “imprudent” posar-hi data perquè no se sap quan hi haurà pressupost, però que la seva intenció era deixar el projecte a punt per a la posada a licitació al final de la legislatura.
En una recent resposta parlamentària a la diputada socialista Marina Geli, Vila ha detallat les actuacions del projecte que s'estan estudiant –en algunes s'està redactant un nou estudi informatiu i en d'altres el projecte– i ha calculat entre 192 i 224 milions d'euros el seu cost total. Concretament, parlava de quatre trams o d'actuacions. D'una banda, el condicionament del tram Bescanó-Salt, del qual ara es fa la redacció del nou estudi informatiu i que té una previsió de cost de 52 milions d'euros. D'una altra, el condicionament del tram Anglès-Bescanó, del qual s'està redactant el projecte constructiu amb una previsió de cost de 71 milions. En tercer lloc, Vila assenyalava un projecte més global, de condicionament de tot el tram Amer-Bescanó, que està també en fase de redacció del projecte constructiu i al qual es preveu destinar 42 milions d'euros. El quart projecte de millora és la variant d'Amer, que té l'estudi informatiu detallat i que ja va ser objecte d'informació pública. En aquest cas, el cost d'actuació és variable, d'entre 27 i 59 milions, segons l'alternativa estudiada. En la resposta, el conseller Vila reitera que l'execució de cada tram es farà “en funció de les disponibilitats pressupostàries futures”.