Infraestructures

la CRÒNICA

Buscant el ‘lobby' “transcatalà”

Padrosa va “provocar” apel·lant al sector privat empordanès

El missatge a la taula rodona organitzada dijous entorn de la logística per la Fundació Catalunya Europa era clar: cal que el Rosselló i l'Empordà facin pinya per poder competir conjuntament amb la resta d'Europa. Vincent Dumas, president del grup de reflexió –think tank– Opencat, va definir aquesta unió com un lobby “transcatalà” per fugir de la paraula transfronterer. I apel·lava al model de Jean-Paul Alduy, president de la Mancomunitat Perpinyà Mediterrània i exalcalde de Perpinyà. “Alduy diu que cal una massa crítica per competir junts amb altres zones. Ho ha escrit en llibres”, deia Dumas. Justament, el president d'Opencat feia aquesta defensa del model del polític nord-català, mentre Alduy anunciava que deixa la política. I precisament, el vicepresident de Perpinyà Mediterrània i delegat del sector logístic, Romain Grau, que sona per substituir Alduy, va ser el gran absent en el debat organitzat dijous al vespre a Figueres. Suposem que perquè havia de ser a l'acte de l'anunci de renúncia de l'històric polític.

El mercat de Saint Charles i el futur centre intermodal del Far Vilamalla van centrar bona part del debat, precisament sobre el fet que els dos centres logístics han de col·laborar. El secretari de Mobilitat entre el 2003 i el 2010, Manel Nadal, deia en aquest sentit que “hem de fer una massa crítica, però és molt complicat. I si volem ser competitius cal una gran societat entre Catalunya i França o no farem mai res”. Per Vicent Dumas, d'Opencat, el model a seguir era el port de Rotterdam i cal obrir la col·laboració també a València i Marsella.

El director general de Transports, Pere Padrosa, va posar xifres per descriure gràficament per què Vilamalla no ha de competir amb Saint Charles. “Factura 1.600 milions d'euros, hi ha 220 empreses, té 1.200 empleats i passen 12.000 camions diaris per Saint Charles. Si ens hem de posar a competir-hi d'aquí a vint anys haurem mort en l'intent”, va dir. I va apostar per una “associació”. Tot i això, Padrosa va admetre que encara hi ha “por” a aquesta col·laboració, i va posar d'exemple que en la seva última visita a la Catalunya del Nord i en preguntar per les xifres de Saint Charles li havien donat fins a tres dades diferents. El director de Transports demanava també la col·laboració dels privats per tirar endavant projectes a l'Empordà i ser productius i competitius. “He volgut provocar”, va admetre, demanant la implicació de l'empresariat. I va apel·lar “al sentiment històric empordanès d'emprenedoria”. “No trobarem 250 empresaris a l'Empordà?”, es preguntava, després que l'exalcalde Joan Armangué hagués apuntat que l'administració ha alentit projectes precisament perquè no ha vist clar com es pot materialitzar l'activitat econòmica i preguntava per què la Cambra de Comerç no ha liderat en temes logístics l'Empordà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia