La variant d'Olot s'iniciarà entre l'any vinent i el 2016
El conseller Santi Vila va fer ahir aquest anunci, esperat durant les últimes tres dècades
Va avançar que hi ha consens perquè passi per les Preses, paral·lela al riu Fluvià
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va fer ahir a Olot un dels anuncis més esperats dels últims anys a la capital garrotxina. En concret, va posar la data del 2015 o com a molt tard el 2016 per a l'inici de les obres de la variant nord. “Si pot ser el 2015, no esperarem pas el 2016”, va remarcar. La variant nord d'Olot, però, és un projecte complicat perquè hi intervenen l'administració catalana i l'espanyola –unirà la C-63, de titularitat catalana, amb l'autovia A-26, que és espanyola–, i a més el tram de la Generalitat està dividit entre la variant de les Preses i la d'Olot. Aquests tres trams, però, no tenen la tramitació administrativa sincronitzada.
Ahir el conseller va llançar un missatge tranquil·litzador en anunciar un consens amb els ajuntaments afectats pel traçat de la variant de les Preses. Aquesta variant transcorrerà en superfície –s'abandona la idea de fer-la subterrània o de fer un túnel per la Marboleny– i paral·lela al riu Fluvià fins a Codella. “Tindrà totes les garanties ambientals i serà més econòmica”, va indicar. A tot plegat, cal afegir-hi que serà més fàcil de construir que no pas el tram olotí, on hi ha un túnel d'una llargada considerable. Tot això fa pensar que el podran obrir de manera conjunta.
Vila es va convertir ahir en el primer titular de la conselleria que reconeix que la variant d'Olot és un tram més de l'eix de Bracons, tot i que oficialment és variant de dues vies diferents. Segons ell, el túnel de Bracons ha estat una autèntica revolució i amb aquestes variants ha d'acabar d'agafar coherència. “Treballem perquè hi hagi els mínims colls d'ampolla possibles”, va dir en referència a l'evident retard en la tramitació del tram espanyol. “Cal que precipiti les seves decisions. Tothom s'adona que queda un coll d'ampolla a Olot”, va insistir.
LA XIFRA
LA FRASE
Moltes propostes i molts anys d'estudis
La Generalitat governada pel tripartit va estudiar dues alternatives de variant de les Preses, una amb un túnel sota la serra de Marboleny, a la banda del nucli, i una altra per sota la plana agrícola, a l'altra banda de la carretera actual. La primera de les solucions era defensada per l'Ajuntament de la Vall d'en Bas i l'altra, pel de les Preses. Finalment, es va optar pel pas subterrani, però, amb el canvi de govern i sobretot a causa de les dificultats econòmiques i de finançament del govern català, es va optar per reestudiar el traçat. Així, es van recuperar la vintena de corredors proposats, entre el nucli del Mallol i la serra de Marboleny, a banda i banda de la plana. Hi havia opcions de tota mena, fins i tot algunes d'elevades pel costat del Fluvià i algunes amb accessos a l'actual polígon industrial presenc a molts metres d'alçada.