Un milió de camions menys pel tram gironí de l'N-II
La Generalitat i Abertis fan un balanç positiu del primer any del desviament dels vehicles pesants per l'AP-7
Es modificarà el conveni perquè el trànsit intern de camions també es bonifiqui al 50%
Un total d'1.100.000 camions han deixat de circular pel tram gironí de l'N-II i s'han desplaçat a l'autopista en els últims dotze mesos. El 19 d'abril farà un any de l'entrada en vigor d'aquesta mesura i ahir el conseller Santi Vila i el director general d'Abertis, Josep Lluís Giménez, en van fer un balanç positiu. “Va ser una decisió correcta i la reconduirem, sempre de manera provisional, fins que l'N-II sigui desdoblada”, va dir el conseller. El balanç més positiu és el de la sinistralitat: de les quinze víctimes mortals que hi va haver el 2012 a l'N-II, la xifra s'ha reduït a quatre el 2013, i d'aquestes quatre, tres es van produir durant el primer trimestre de l'any, quan encara no s'havia començat a aplicar el desviament dels camions.
Un altre resultat positiu és que aquest dispositiu “no costarà un cèntim de diner públic a l'administració catalana”. El conveni entre la Generalitat, l'Estat i Abertis preveia possibles compensacions per a la concessionària d'autopistes si el volum de camions que s'han traslladat a l'AP-7 no hagués estat suficient. No serà el cas, ja que, segons Giménez, el 90% del trànsit que passa per la demarcació utilitza actualment l'autopista. El conveni per desviar els camions de l'N-II cap a l'AP-7 es reconduirà, però també es modificarà per resoldre en part les queixes del sector del transport.
Desplaçaments interns
Una d'aquestes queixes era que els camions que fan desplaçaments interns amb entrades i sortides de l'autopista no s'han pogut beneficiar fins ara de la màxima bonificació (50%), i només se'ls han aplicat descomptes del 35%. Segons el director general de Transports, Pere Padrosa, aquesta situació es corregirà aprofitant la renovació del conveni aquest mes de maig. Padrosa va explicar que, durant els últims mesos, s'ha fet un estudi –conjuntament amb les agrupacions de transportistes– per detectar aquests vehicles. Uns 200 camions es podrien beneficiar del canvi. Segons Padrosa i Giménez, es tracta, en la majoria dels casos, de petites empreses, d'àmbit més local, que no es dediquen específicament al transport, com ara empreses càrnies. Aquests camions, que sovint surten de Barcelona i han d'entrar i sortir de l'autopista per fer els seus repartiments, a partir d'ara es detectaran quan passin per segona vegada per un peatge i se'ls aplicarà el mateix descompte del 50% que als vehicles que fan tot el recorregut per l'AP-7.
Pel que fa al desdoblament de l'N-II, Santi Vila creu que aquest inici del 2014 es podrà desencallar el tram nord, mitjançant un finançament diferit. “Confiem que podrem rematar les obres del sector de Sils i resoldre el tram nord en aquesta legislatura”, diu el conseller.
LA XIFRA
LA DATA
El volum de trànsit es recupera a l'AP-7
L'increment del nombre de camions que passen per l'AP-7 coincideix amb una lleugera represa de l'activitat econòmica. Tot plegat permet que es comenci a recuperar el descens de fins a un 30% del nombre de vehicles a l'AP-7, des de l'inici de la crisi.
Més incidències a l'autopista per l'augment del nombre de vehicles
L'augment de trànsit a l'autopista també ha suposat un augment del nombre d'incidències, tot i que sense víctimes mortals. Aquestes incidències han fet que Abertis hagi de dedicar-hi més recursos. Al cap d'un any, però, segons el director general d'Abertis, Josep Lluís Giménez, “els comptes arriben a un equilibri”. Giménez explica que el balanç financer per a la concessionària del que ha significat el desviament de camions només serà definitiu al maig, quan es renovi el conveni. Amb tot, avança que només significarà un “petit saldo” per a Abertis.
Un exemple gironí que es podria exportar a l'Estat
Els bons resultats que està donant la decisió de desviar els camions per l'AP-7 a la demarcació de Girona han fet que aquesta mesura es pugui plantejar a altres zones de l'Estat. Concretament, Josep Lluís Giménez va explicar que s'estan intentant instaurar models similars a Aragó i a la zona de Llevant. Segons Giménez, a la zona d'Aragó s'ha instaurat un sistema de bonificacions per incitar els camions a deixar de circular per la carretera nacional, però sense acompanyar-ho d'una obligatorietat, i la mesura per ara no ha resultat tan efectiva.